Foto: Volkswagen AG

Volkswagen litar på Bosch för självkörande bilar

En mångmiljardsatsning på det egna mjukvarubolaget Cariad räckte inte. Redan efter 18 månader med Cariad tvingas Volkswagen teckna avtal med underleverantören Bosch för att försöka köra ifatt konkurrenternas projekt med självkörande bilar.

Snacket om självkörande bilar var som mest intensivt för två, tre år sedan. Då skulle så gott som alla tillverkare ha självkörande taxibilar världen över omkring 2025. 

Men nu när det närmar sig 2025 är inte alla redo. Inom VW-koncernen ledde Audi projektet Artemis som skulle ha en självkörande bil klar 2024. Men Audis teknik har hittills inte fått något godkännande, till skillnad mot Mercedes som fått självkörande till nivå 3 – det vill säga körning utan händer på ratten på vissa vägar. Det senaste som hänt i Artemis-projektet är att Porsche betalat för att slippa vara med.

I samband med mjukvaruproblem i de nya elbilarna i ID-familjen startade VW-koncernen mjukvarubolaget Cariad. Företaget fick uppdraget att snabbt åtgärda bristerna i ID-plattformen samt få fart på utvecklingen av teknik för självkörande bilar.

En milstolpe

Efter 18 månader med Cariad tecknar nu VW ett stort och viktigt kontrakt med underleverantören Bosch. Enligt VW-gruppens vd Herbert Diess har avtalet ”en milstolpe” och gör det möjligt för VW och Cariad att utveckla en egen programvara. Diess ser inte avtalet som ett nederlag för Cariad utan mer en följd av satsningen.

Det blir nu Boschs uppgift att försöka köra ifatt konkurrenter som Tesla, Mercedes och BMW. Volkswagen får också ta i för att komma ifatt storkoncernen Stellantis som investerat 230 miljarder kronor på att plocka fram sin nivå 3-bil till 2024. Stellantis samarbetar med BMW som redan i år kommer att visa vad de kan i uppdaterade 7-serie.

För Bosch del handlar det om ett viktigt samarbete för att få ut tekniken i väldigt många bilar.

Till att börja med har projektet inte sett längre än till nivå 3. Det handlar alltså inte om teknik för helt självkörande bilar utan mer om väldigt avancerade assistanssystem. Systemen som utvecklas ska monteras i bilar ”från Polo till Bugatti” enligt VW:s representanter. Vi får väl hoppas att de då menar i storlek och att även Seat och Skoda får ta del av nyheterna.

Billigare än Tesla

Tekniken ska passa plattformarna MEB, volymbilar, och PPE, lyx- och sportbilar, och skaka liv i Artemis-projektet.

En grund i Bosch-systemet blir deras operativsystem AOS vilket betyder att VW kommer att få betala en inträdesbiljett. Bosch får också, enligt uppgifter, möjligheter att sälja alla system vidare till andra. 

Mjukvaran från Cariad, som nu ska utvecklas tillsammans med Bosch och av allt att döma med AOS som grund, kommer att användas i minst 60 procent av VW-gruppens bilar från och med 2025.

Volkswagen pekar på att Tesla tar cirka 120 000 kronor extra för sin mest avancerade nivå av assistanssystem men att Volkswagen ska lyckas få ner priset på systemen tillsammans med Bosch.