Volkswagen rusar efter batterinyheter
Volkswagens första så kallade Power Day blev en succé. Framtidsplanerna som presenterades av vd Herbert Diess har fått Volkswagen-gruppens börsvärde att rusa.
Att Volkswagen och Herbert Diess hade sneglat på Tesla och Elon Musk var tydligt när inbjudan till företagets första så kallade Power Day skickades ut. Någon smått kaotisk Tesla-tillställning blev det dock inte, men måndagens Power Day blev ändå en stor framgång för Volkswagen-gruppen vars aktie har stigit kraftigt.
Hittills i år har Volkswagens börsvärde ökat med omkring 50 procent och den här veckan har sett den största uppgången i företagets historia, och det är planerna som presenterades på Power Day som pekas ut som orsaken till lyftet.
Volkswagen siktar på att sälja en miljon helelektriska bilar i år och ska vara marknadsledande år 2025. År 2030 ska 60 procent av gruppens fordon vara eldrivna. Volkswagen ska investera i sex så kallade Gigafactory-fabriker för battericeller i Europa, varav en är Northvolt i Skellefteå, och ha en total produktionskapacitet på 240 gigawatt år 2030. Som jämförelse hade Teslas första gigafactory en kapacitet på 35 GWh per år. Volkswagen presenterade också en ny typ av battericell som ska vara billigare att tillverka och vara redo för storskalig produktion år 2023.
TEST: Volkswagens bilar – elektriska, bensin- och dieseldrivna
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se