Volkswagen satsar än mer på el
Volkswagen-koncernen satsar än mer pengar i elektrifiering, mobilitet samt digital och autonom teknik i sin femårsplan.
34 miljarder euro, närmare 350 miljarder kronor, har Volkswagen-koncernen tidigare vigt för utveckling inom elektrifiering, mobilitet samt digital och autonom teknik de närmaste åren. Nu gräver man djupare i lädret och skjuter till ytterligare 10 miljarder euro – närmare 103 miljarder kronor.
Totalt satsar alltså koncernen 44 miljarder euro (450 miljarder kronor) på ovan nämnda områden till 2023, en tredjedel av budgeten för tiden. Av dessa ska 30 miljarder euro (cirka 308 miljarder kronor) vara öronmärkta för elektrifiering.
Som vi skrivit om tidigare, blir Emden, Hannover och Zwickau de fabriker som ska tillverka elbilar. I Emden ska elektrifierade småbilar och sedaner av flera märken byggas medans Hannover blir platsen för byggandet av den eldrivna folkabussen I.D.Buzz (plus varianter) samt bilar med konventionella drivlinor. Båda fabrikerna beräknas dra igång 2022. I Zwickau ska övriga modeller i I.D.-familjen byggas, först ut blir Neo redan nästa år.
I samband med elbilssatsningen i hemlandet flyttas en del produktion av konventionella bilar österut. Volkswagen Passat ska från 2023 byggas i Skodafabriken i Kvasiny, varpå tillverkningen av Seat Ateca och Skoda Karoq flyttas till en ny fabrik vars placering ännu inte är klar.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se