Volkswagen startar ny division för att lösa krisen
Mjukvaruproblemen i nya Volkswagen Golf har smittat av sig på den så viktiga lanseringen av elbilen ID.3. Nu har Volkswagen vidtagit åtgärder för att lösa krisen; en helt ny division med alla programmerare samlade under ett tak. Volkswagen behöver sälja många ID.3 i år för att komma undan EU:s höga utsläppsböter.
Redan inför lanseringen av nya generationen Volkswagen Golf i höstas noterades problem med bilens mjukvara. Och nu har problemen spridit sig. Enligt den tyska tidningen Manager Magazin påverkas hela 20 000 bilar av modellen ID.3, märkets helt nya elbil, av samma typ av mjukvaruproblem. Volkswagen har vidtagit en krisplan som betyder att de 20 000 ID.3-bilarna ska byggas klart i fabriken men utan den slutliga mjukvaran som i stället ska justeras i efterhand, före leverans till kunderna.
Uppskattningsvis 100 miljoner rader av programmeringskod finnas i nya Volkswagen Golf vilket är tio gånger mer än i motsvarande bil som var ny för tio år sedan.
ID.3 är viktig för Volkswagen för att bilens nollutsläpp av koldioxid kvittas mot bilar som släpper ut mycket koldioxid. Dessutom tillåts elbilar räknas dubbelt under det första året av EU:s nya 95-gramsgräns. Enligt Volkswagens vd Herbert Diess krävs det en problemfri och effektiv lansering av ID.3 under våren och sommaren för att biljätten ska klara sig undan skyhöga EU-böter. Inte minst därför är det viktigt för Volkswagen att så snabbt som möjligt åtgärda mjukvaruproblemen i bilen.
PROV: Så bra är nya Volkswagen Golf
Elbilen ID.3 började byggas i november på nya plattformen E3 som ska garantera snabbast möjliga process av all data som behövs i bilen. Tills vidare parkeras bilarna i väntan på att nya mjukvaran ska installeras. Volkswagens plan är att bygga cirka 100 000 ID.3 under 2020.
För att undvika mjukvaruproblem i framtiden har Volkswagen skapat en helt ny division inom koncernen, Car.Software. Där ska alla programmerare samlas oavsett om de arbetar med batteristyrning, säkerhet eller informationssystem till bilen. Med alla under ett och samma tak ska utvecklingen gå snabbare. Inom fem år väntas cirka 10 000 ingenjörer arbeta i de nya divisionen.
LÄS MER: Volkswagen ID.3 finns nu i Sverige
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se