Volkswagens drag: Gigafabrik med 90 GWh kapacitet
Tyskjätten Volkswagen växlar upp satsningen på eldrift och ska nu bygga sin första battericellsfabrik utomlands: Kanada. Det blir en gigafabrik med kapacitet på upp till 90 gigawattimmar årligen.
Fabriken, som är en del av en större satsning tillsammans med PowerCo, kommer närmare bestämt att hamna i staden St. Thomas. Anledningen till det är att det finns utmärkt tillgång till ett befintligt forsknings- och innovationskluster, talangfull arbetskraft, bra transportinfrastruktur och etablerade leveranskedjor. Platsen inkluderar också möjligheten att kunna drivas med 100 procent fossilfri energi.
Det befintliga klustret i Ontario, tre mil norr om Volkswagens nya anläggning, är ledande inom den globala fordonsindustrin och har i dag över 700 fordonsrelaterade företag i området. Sedan 2020 har Ontario lockat nästan 13 miljarder kanadensiska dollar i investeringar gällande elbilar.
Gigafabriken i St. Thomas blir Volkswagens första utländska fabrik för battericelltillverkning och kommer vara en stor bidragande faktor gällande att stärka sin position på den nordamerikanska elbilsmarknaden. Fabriken byggs på en yta på cirka 150 hektar, men hela industri- och leverantörsparken sträcker sig över 600 hektar.
Anläggningen ska skapa upp till 3 000 nya jobb med bra arbetsvillkor, bland annat för att mineraler och försörjningskedjan kring dessa är etisk, menar de befintliga företagen kring Ontario-området.
– Vi är hedrade att samarbeta med Kanada, Ontario och staden St. Thomas för att ta elbilsindustrin till en ny nivå. PowerCo grundades i Europa för att göra skillnad i batteribranschen, och erbjuder banbrytande cellteknik och hållbar tillverkning. Det inkluderar skapandet av upp till 3 000 nya jobb och bra arbetsvillkor för våra anställda i St. Thomas området. Vi delar samma värderingar och är fast beslutna att vara en pålitlig partner för människorna i St. Thomas och Ontario, säger Frank Blome, vd för PowerCo SE, i ett pressmeddelande.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se