Voltswagen – namnbytet är nu officiellt
Som vi berättade redan under måndagskvällen – Volkswagen i USA byter namn till Voltswagen. Det är bekräftat av Volkswagen... f'låt, Voltswagen menar vi förstås.
Det var under måndagen som någon på Volkswagen of America halkade på tangenterna eller musknappen. Ut skickades ett pressmeddelande om att företaget byter namn till Voltswagen of America. Pressmeddelandet togs bort inom kort, det skulle nämligen inte skickas ut förrän den 29 april, men CNBC var snabba att snappa upp informationen och få det märkliga innehållet bekräftat. Det hela kunde tas för att vara ett aprilskämt, men det är på fullt allvar, vilket vi skrev om redan i går kväll.
I skrivande stund är det morgon i USA och Volkswagen of America har nyligen upptäckt att namnbytet under natten har blivit något av en världsnyhet. Därför har de känt sig tvingade att gå ut med officiell information.
Volkswagen Group of America (koncernens alla märken) meddelar att dotterbolaget Volkswagen of America (endast VW-märket) byter namn till Voltswagen of America. Man låter helt enkelt bokstaven ”k” försvinna för att ersättas av ett ”t”, som vi ser på den officiella bilden ovan.
Namnbytet träder i kraft redan i maj 2021, alltså om en dryg månad.
– Vi kanske byter ut vårt K för ett T, men det vi inte förändrar är varumärkets åtagande att göra klassens bästa bilar för förare och människor överallt, säger Scott Keogh, som numera är vd och koncernchef för Voltswagen of America.
Officiella anledningen till namnbytet är att Volkswagen i USA vill signalera satsningen på en elektrisk framtid, dock utan att helt släppa det arv man bär på. Scott Keogh säger att han är övertygad om att framtidens folkbil är just elbilen.
Vi kan misstänka att namnbytet även har att göra med en viss utsläppsskandal att göra, det var ju i USA som dieselgate uppdagades. Även om det är några år sedan så ser man det förmodligen som en form av nystart med ett namn som inte är identiskt med det som attackerades hårt under 2015 och åren därefter.
Redan i dag börjar Volkswagen i USA att byta ut sina logotyper mot Voltswagen, exempelvis på webbplatser, sociala medier och i reklamsammanhang. Inom kort kommer namnet på fasader hos huvudkontor och återförsäljare att bytas ut.
Själva bilarna, elbilarna alltså, kommer att få ett nytt emblem i en ljusare blå färg än den som VW använder i dag samt att namnet Voltswagen blir tydligt synligt.
Bensin- och dieselfordon kommer fortfarande att heta Volkswagen och ha den klassiska VW-loggan med en mörkare blå färg.
Observera att namnbytet enbart gäller i USA. Moderbolaget Volkswagen AG i Tyskland har (ännu?) inte beslutat om något liknande.
Uppdatering: Det hela var ett skämt
Nu har Volkswagen gått ut och sagt att det hela var ett skämt, till och med ett aprilskämt som de tidigarelade för att få lite extra uppmärksamhet i sin marknadsföringskampanj för elbilar. Läs mer om bluffen här.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se