Volvo bygger batterianläggning för XC40 Recharge
Volvo öppnar en 5 000 kvadratmeter stor produktionslinje för elbilen XC40 Recharge i belgiska Gent. Och Volvo påstår att de inte har några problem med leveranser av LG Chem, tvärtemot flera konkurrenter som tvingats avbryta sin produktion av elbilar. ”Vi har inga problem alls”, säger Volvos Jonas Engström, affärsansvarig för XC40.
I september är det tänkt att Volvo Cars ska börja bygga sin elbil XC40 Recharge P8 i bilfabriken i Gent, Belgien. Det blir första steget mot målsättningen att hälften av alla Volvo-bilar som säljs 2025 ska vara elbilar. Volvo ska köpa batterier från koreanska LG Chem till XC40-bilarna och trots rapporter om att företaget har problem med sina leveranser lovar Volvo en avbrottsfri produktion. Audi, Mercedes och Jaguar har haft problem med att få batterier från LG Chems fabrik i Wroclaw i Polen. Men Volvo är lovade de batterier som beställts.
XC40, som vann titeln Car of the Year 2018, har tagits emot bra av bilköparna och enligt Jonas Engström har Volvo ”tusentals” köporders på elbilen Recharge P8.
Volvos nya batteriproduktion i Gent ska matcha produktionen av elbilarna och det som sker i den nya fabriken är montering av celler och de styrenheter som finns intill batteripaketet.
Volvo bygger cirka 1 000 bilar per dag i Gent där XC40 kommer på samma produktionslinje som V60. I fjol byggde fabriken totalt 225 000 Volvo-bilar, varav XC40 svarade för 185 000 enheter. I Gent är också var nionde bil en laddhybrid och fabriken ska också bygga mildhybridversioner av de två modellerna XC40 och V60. Därmed klarar fabriken att bygga alla olika typer av drivlinor, från förbränningsmotorer till elbilar.
2025 vill Volvo att hälften av de bilar som byggs är elbilar och den andra hälften har någon form av elektrifiering parallellt med förbränningsmotorn.
Volvo ska bygga en liknande anläggning som i Gent intill sin bilfabrik i USA där det mest handlar om att bygga hybrider och elversioner av XC90.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se