Volvo XC60 är märkets mest sålda bil i augusti, men försäljningen backar. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Volvo Cars försäljning ner 4,6 procent i augusti

Volvo Cars sålde 4,6 procent färre bilar i augusti jämfört med samma månad i fjol. Det beror främst på den fortsatta bristen på komponenter. Tillverkaren menar att det däremot råder stark efterfrågan, särskilt på elektrifierade modeller.

Volvo Cars är fortfarande påverkat av komponentbristen i världen och i augusti råkade man dessutom ut för strömavbrott och nya corona-utbrott i Kina som tvingade till masstestning. Tillverkaren rapporterar nu en försäljning av totalt 43 666 bilar i augusti globalt. Det är 4,6 procent färre än augusti 2021.

Efterfrågan på elektrifierade Volvo-bilar är däremot hög, menar företaget. Volvo Recharge-modeller stod för 21,9 procent av försäljningen i augusti och rena elbilar för 5,7 procent. Det kan dock jämföras med första halvåret, där siffrorna är högre: 32,3 procent av alla sålda Volvo-bilar var elektrifierade, och rena elbilar var 7,6 procent. Men skillnaden alltså beror på komponentbrist och sjukdomsfall, enligt Volvo Cars.

Försäljningen såg olika ut för olika områden. I Europa sålde man 10 995 bilar, en minskning med 15,8 procent jämfört med augusti i fjol. Elektrifierade modeller stod för 48 procent i regionen.

I USA såldes 8 136 bilar, vilket var 23,9 procent färre än året innan. Där stod elektrifierade modeller för ”knappa” 16,9 procent – knappa jämfört med i Europa.

I Kina ökade försäljningen under augusti med 31 procent jämfört med augusti 2021. Totalt såldes 17 179 bilar där. Elektrifierade modeller stod endast för 7,7 procent.

LÄS OCKSÅ: Komponentbristen fortsätter drabba bilindustrin 

Mest sålda modellerna (antal sålda i augusti)

1. XC60 (16 161)

2. XC40 (9 766)

3. XC90 (7 678)