Volvo Cars försäljning ökar men vinsten minskar
Volvo Cars redovisar sin rapport för årets första kvartal och trots att omsättningen ökar minskar vinsten. Nu förbereder man sig för kostnadsbesparande åtgärder.
När Volvo Cars presenterar årets första kvartalsrapport framgår det att personbilstillverkaren har gjort en mindre vinst en väntat. Under årets första tre månader uppgick vinsten till 5,1 miljarder kronor, mot 6 miljarder under samma period i fjol. Om man inte räknar med joint ventures och så kallade intresseföretag ser det mer positivt ut, då noteras en 7-procentig ökning av resultatet, till 6,3 miljarder kronor.
Försäljningen ökade med tio procent till 162 900 bilar och intäkterna med 29 procent. Om det inte uppstår några oväntade störningar i leverantörskedjan förväntar sig Volvo en tvåprocentig försäljningsökning för hela 2023. Försäljningen av elbilar ökade kraftigt, 157 procent mer än samma period i fjol och nu står de helelektriska modellerna XC40 och C40 Recharge för 18 procent av Volvos totala försäljning. Under fjolårets första kvartal var andelen endast åtta procent. Innan det här decenniet är slut ska Volvos försäljning bestå uteslutande av elbilar.
LÄS MER: Volvo-chefen poängterar vikten av tidig elbilssatsning
Trots försäljningsökningen ser Volvo mörka moln på himlen och kostnadsbesparande åtgärder är att vänta. ”Givet den långsiktiga motvind som industrin troligen kommer att möta, utvärderar Volvo Cars också behovet av ytterligare riktade kostnadsåtgärder som är hållbara över tid och bidrar till tillväxt”, skriver Volvo i ett pressmeddelande.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se