Volvo Cars laddandel uppe på 40 procent i Europa
Efterfrågan på laddbara bilar ökar. När Volvo Cars summerar siffrorna för maj står bilar med laddsladd för 40 procent av försäljningen i Europa.
För ungefär ett år sedan hade hela bilvärlden hicka, efter att coronapandemin dragit in och stängt bilfabriker världen över. Lika bra det, för bilköparna satt hemma och kurade och några bilar såldes inte.
Sedan dess har allting förändrats. Mitt under den pågående pandemin tog bilförsäljningen så sakteliga fart igen och när Volvo Cars nu släpper sina försäljningssiffror för maj noterar man att det är elfte månaden i rad som man ökar försäljningen.
Volvo skriver att tillväxten främst drevs av en stark efterfrågan i USA och i Europa en återhämtning från en försäljningsminskning i maj förra året relaterat till Covid-19-pandemin. Även i Kina som är Volvo Cars största enskilda marknad och där försäljningen växte redan runt denna tid förra året, rapporterade företaget en stadig ökning med drygt tio procent.
Globalt uppgick försäljningen under januari-maj till 312 533 bilar, en ökning med 49,9 procent jämfört med samma period förra året.
Värt att notera är att två av fem sålda bilar, eller 40 procent, av Volvos försäljning i Europa i maj bestod av laddbara bilar ur Recharge-sortimentet: laddhybrider eller rena elbilar. I USA var den andelen inte lika hög, en femtedel av bilarna som såldes i maj hade laddsladd. Globalt låg den siffran på 23,7 procent.
Bland modellerna är suvarna populärast. Den bästsäljande modellen i maj var Volvo XC40 med en försäljning på 20 350 bilar (10 891 bilar i maj 2020), följd av XC60 med en total försäljning på 19 835 bilar (13 226) och Volvo XC90 med 9 961 bilar (6 572).
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se