Volvo Cars och Northvolt ska bygga batterier tillsammans
De två svenska bolagen Volvo Car Group och Northvolt ska med gemensamma krafter utveckla och tillverka hållbara batterier som ska ta plats i kommande elbilar från Volvo och Polestar.
Under måndagsmorgonen har biltillverkaren Volvo Car Group och batteritillverkaren Northvolt annonserat om ett nytt samarbete. Tillsammans ska de bilda ett joint venture-bolag med syfte att utveckla och tillverka mer hållbara battericeller och annan kringliggande teknik som är speciellt anpassad till nästa generation elbilar från Volvo och Polestar.
Första steget för det gemensamma bolaget, som vardera part äger 50 procent av, blir att etablera ett forsknings- och utvecklingscenter (FoU) som ska tas i drift i Sverige under 2022.
Det stora steget för det gemensamma bolaget blir att etablera en ny så kallad gigafabrik (batterifabrik med hög produktionskapacitet) någonstans i Europa. Man har som mål att få igång produktionen under 2026 och potentiell produktionskapacitet uppges till 50 GWh (gigawattimmar) per år. Fabriken beräknas sysselsätta omkring 3 000 personer.
Samarbetet syftar även till att Volvo Car Group köper battericeller från Northvolts fabrik i Skellefteå med start 2024. 15 GWh årligen räknar man med att köpa.
Volvo beskriver företagets batteriproduktion i dag som koldioxidtung då den står för en stor del av de totala utsläppen under bilens livscykel. Med hjälp av Northvolt och batteritillverkning nära bilfabrikerna avser man minska detta koldioxidutsläpp kraftigt och därmed minska den miljöpåverkan som framtidens batterier till Volvo- och Polestar-bilar står för.
– Genom att samarbeta med Northvolt säkrar vi leveransen av högkvalitativa, mer hållbara battericeller för våra helt elektriska bilar. Samarbetet med Northvolt kommer också göra att vi kan stärka vår utvecklingskapacitet internt, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef för Volvo Car Group.
– Volvo Cars och Polestar är branschledande i omställningen till elektrifiering och perfekta partners på den kommande resan, eftersom vi strävar efter att utveckla och producera världens mest hållbara battericeller. Vi är stolta över att bli deras exklusiva partner för produktion av battericeller i Europa, säger Peter Carlsson, medgrundare och vd för Northvolt.
Första bilmodell att utrustas med mer hållbara batterier från joint venture-bolaget blir den helt elektriska uppföljaren till Volvo XC60.
De nya battericellerna rimmar även väl med Projekt Polestar 0 som har för avsikt att ta fra men helt klimatneutral bil år 2030.
Än är inte allt klappat och klart. Slutförhandlingar och avtalsskrivande återstår, liksom godkännande från bolagsstyrelserna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se