Volvo Cars satsar 10 miljarder kronor för att framtidssäkra Torslanda-fabriken

Anledningen är att den svenska biltillverkaren vill förbereda fabriken på Hisingen i Göteborg inför nästa generation elbilar.

Volvo Cars satsar stort på hemmaplan. Nyligen meddelade biltillverkaren och svenska batteriproducenten Northvolt att en ny batterifabrik placeras i Torslanda, där företagens gemensamma FoU-center också har hamnat. Satsningen på forskning, utveckling och tillverkning av elbilsbatterier i regionen uppgår till omkring 30 miljarder kronor.

Nu meddelar Volvo om ytterligare en kraftfull investering, nämligen i företagets äldsta produktionsanläggning – Torslanda-fabriken på Hisingen i Göteborg. Den i dag runt 450 000 kvadratmeter stora bilfabriken ska, som Volvo beskriver det, förberedas för nästa generation elbilar som ska kunna ”erbjuda kunderna längre räckvidd, snabbare laddning och lägre kostnader, och nå nya milstolpar när det gäller fordonssäkerhet och hållbarhet”.

Det rör sig om en satsning om tio miljarder kronor som görs under kommande år och som ska leda till införandet av ny och mer hållbar teknik och tillverkningsprocesser där bland annat megagjutning av karossdelar i aluminium ingår, så även en ny batterimonteringsanläggning samt en helrenoverad målnings- och slutmonteringsverkstad.

– Med de här investeringarna tar vi ett viktigt steg mot vår helt elektriska framtid och förbereder oss för ännu mer avancerade och bättre elektriska Volvo-bilar, säger avgående vd Håkan Samuelsson, och fortsätter:

– Torslanda är vår största fabrik och kommer att spela en avgörande roll i vår pågående omvandling när vi går mot att bli en helt elektrisk biltillverkare senast 2030.

https://youtu.be/jl3bfb0oR7Q

 

Megagjutning av karossdelar

Volvo Cars ser införandet av megagjutning av karossdelar i aluminium, som är beroende av ett miljötillstånd från mark- och miljödomstolen, som den viktigaste och mest spännande delen i Torslanda-fabrikens investeringspaket.
Företaget ska vara en av de första biltillverkarna som investerar i megagjutning, en metod som lyfts upp som fördelaktigt inom bland annat hållbarhet, kostnad och bilprestanda under bilens livstid.
Då megagjutning är en mindre komplex tillverkningsprocess minskar miljöpåverkan i flera led samtidigt som kostnaderna för material och logistik sänks.
Slutprodukten, det vill säga bilen, tjänar också på metoden. Volvo menar att gjuta merparten av en bils golvkonstruktion som en enda aluminiumdel sänker vikten, något som i sin tur förbättrar energieffektiviteten och i slutändan räckvidden. En annan vinst är att formgivare och ingenjörer sägs få nya och bättre möjligheter att använda innermåtten i bilens kupé- och bagageutrymme optimalt vilket gynnar bilens totala flexibilitet.

 

Ny vigselpunkt

Målningsverkstaden ska sänka elförbrukningen och utsläppen genom att nya maskiner installeras och nya processer införs.
Monteringsverkstaden renoveras med bland annat en ny ”vigselpunkt” anpassad för elbilar. Vigselpunkt är den process då en bils underrede och ovandel möts för första gången, de ”gifts ihop” brukar man säga.
En ny batterimonteringsanläggning tillkommer, där kommer integreringen av battericeller och -moduler i bilens golvkonstruktion att genomföras.

Andra områden som investeringen tar hänsyn till är förbättrad logistik för bättre materialflöde och optimerad transport till Torslanda-fabriken, nya och förbättrade pausutrymmen, omklädningsrum och kontor för förbättrad arbetsmiljö för företagets anställda.

– I dag är en stor dag för Torslanda-fabriken eftersom vi med det här investeringspaketet förbereder den för framtiden, säger Javier Varela, head of engineering and operations på Volvo Cars.

– Vår framtid som företag är helt elektrisk och det kräver en rad uppgraderingar i hela anläggningen för att säkerställa att Torslanda kan fortsätta att bygga premium-elbilar av högsta kvalitet.