Volvo Cars slipper EU-böter tack vare hybriderna
En intensiv försäljning av laddhybrider och elbilar. Det är receptet bakom att flera biltillverkare ser ut att klara EU:s allt tuffare utsläppsregler och undvika dyra böter. Bland tillverkarna som kryper under EU:s gräns finns Volvo Cars.
Försäljningen av elbilar, hybrider och laddhybrider i Europa har haft effekt. Statistik visar att försäljningen av elbilar har tredubblats i Europa under första halvåret i år jämfört med samma period förra året. Det har resulterat i en minskning av CO2-utsläppen med nio procent till 111 gram per kilometer, den hittills största minskningen under ett halvår. Nästa år väntas var sjunde bil som säljs i Europa vara en laddhybrid vilket kommer att minska utsläppen ytterligare.
EU införde nya regler för genomsnittliga utsläpp från en och samma tillverkare redan 1 januari i år, med vissa övergångsregler. Gränsen går vid 95 gram per kilometer och den som inte klarar gränsen tvingas betala höga böter. Flera länder har också infört skattelättnader för elbilar och laddhybrider för att pressa ner utsläppen. Det senaste erbjudandet kom från den franska regeringen som erbjuder bidrag på 1 000 euro till alla som köper en begagnad elbil.
LÄS OCKSÅ: Nytt förslag till ännu tuffare utsläppsregler i EU
Med några månader kvar på 2020 kämpar några tillverkare med att få ned sina utsläppssiffror för de bilar som säljs nya. Mercedes, Jaguar, Land Rover och Volkswagen Group ligger fortfarande för högt då dessa tillverkare säljer många stora, bensindrivna suvar. Volkswagen ligger också lite efter med lanseringen av en serie nya elbilar.
Fiat/Chrysler klarar EU-kraven bara efter att ha köpt utsläppsrätter av Tesla. Utan den affären hade Fiat riskerar cirka tio miljarder i böter till EU, vilket bland annat förklarar varför Fiat är så angelägna att gå samma med Peugeot-koncernen, PSA.
LÄS MER: BMW och Mercedes satsar på laddhybrider för att undvika böter
Bland tillverkarna som ser ut att klara gränserna finns just PSA-gruppen, Renault, Volvo Cars och BMW. Precis som Tesla har Renault erbjudit sig att sälja utsläppsrätter till de konkurrenter som ligger illa till. Renault klarar gränsen med bred marginal efter att bland annat ha sålt många elbilar. Renault är den tillverkare i Europa som har högst andel elbilar bland de nya bilar som säljs.
Regelverket säger att senast den 18 november ska en tillverkare som vill använda en annan tillverkares utsläpp. Renault har sedan tidigare planerat att räkna samman sina utsläpp med koncernkollegerna Nissan och Mitsubishi. Bland de tillverkare som nämns som trolig partner till Renault finns Mercedes.
Kinesiska SAIC väntas hjälpa Volkswagen Group att klara kraven och därmed slippa böter.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se