Volvo Cars tar marknadsandelar efter coronastoppet
Volvo Cars har återhämtat sig efter vårens coronakris. I en intervju med branschtidningen Automotive News avslöjar Volvo Cars hur man hanterat krisen, den ökade digitala försäljningen och hur sammanslagningen med Geely kan få Volvo Cars att växa ytterligare.
Volvos försäljning ökade i juli i år jämfört med samma månad förra året. Och trenden fortsatte i augusti. Försäljningen ökade också mer än marknaden i stort. Volvo ökade med 14 procent i juli, dubbelt upp jämfört med marknaden. Därmed kan Volvos vd Håkan Samuelsson konstatera att Volvo tar marknadsandelar.
Enligt Håkan Samuelsson beror det på Volvos fina modellprogram som globalt framför allt leds av lilla suven XC40. I höst lanserar Volvo eldrivna XC40 (bilden ovan) som ska konkurrera med Tesla Model 3 och kommande Model Y. Samuelsson menar också att Volvo Cars agerade snabbt i våras, stängde fabriken i endast 15 dagar och lyckades få igång digital försäljning av bilar på flera marknader. I Europa lanserades tjänsten Stay Home och i USA Volvo Valet. Båda tjänsterna resulterade i en hög andel digital försäljning, något som Volvo Cars nu kan bygga vidare på.
Även om den kommer en andra väg av coronavirus hoppas Samuelsson på en hygglig utveckling även i höst.
– Just nu ser det ut som att den positiva trenden ska fortsätta. Uppgången syns också på alla tre stora marknader, USA, Europa och Kina.
Målsättningen att nå 800 000 sålda bilar per år står fast men Samuelsson inser att det kan dröja ett extra år innan den infrias.
Förutom fortsatt stor andel digital försäljning tror Håkan Samuelsson på flera bestående förändringar efter coronakrisen.
– Vi har redan förstått att vi inte kommer att behöva resa lika mycket. Vi kan göra mer online och vi har lärt oss olika system för att arbeta mer online. Jag gissar att vi kommer att minska vårt resande med 20 till 30 procent och vi kommer bara att resa när vi behöver se varandra i ögonen.
– Att arbeta mer hemma kommer också att fortsätta och jag tror att människor kan arbeta hemma ungefär 20 procent av sin tid. När det är tuffa tider tenderar vi att bli lite smartare.
Volvo Cars står mitt i en sammanslagning med Geely Auto och enligt Samuelsson har Geely och Lynk & Co mycket att vinna på ett enda bolag. Arbetet med sammanslagningen bromsades i våras men fortsätter nu med alla kraft för att få till en lösning.
– Det skulle göra Geely Auto och Lynk & Co till globala varumärken och det skulle skapa attraktiva affärsmöjligheter. Det skulle ge de två märkena det som alla kinesiska märken behöver, tillgång till ett etablerad nätverk av återförsäljare och verkstäder.
Enligt Samuelsson kan vi få se ett förslag på en sammanslagning redan i slutet av det här året. Då får vi också veta om 69-årige Håkan Samuelsson blir den som får leda Volvo Cars in i den nya lite mer kinesiska framtiden.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se