Volvo Cars tvingas göra sig av med hundratals anställda
Trots ökad försäljning är vinstmarginalen inte tillräckligt bra. Av bland annat den anledningen kan därför flera hundra personer tvingas att lämna företaget.
Geely-koncernen växer och byggs om. I Sverige uppges Volvo Cars, enligt uppgifter från Sveriges Radio, göra sig av med flera hundra anställda. Volvo har inte bekräftat uppgifterna men säger:
– Som ett växande företag tittar vi hela tiden på våra kostnader.
Enligt en talesperson för Volvo Cars berörs inte personal som är direkt involverade i produktionen av några besparingar. De pågående diskussionerna mellan USA, Kina och EU om eventuella tullar och handelshinder påverkar hela bilbranschen och kan komma att tvinga fram ytterligare besparingar.
Volvos plan att bygga modellen S90 i Kina och skeppa den till övriga världen samtidigt som S60 byggs i USA för export till Europa och Kina kan förändras i och med tullarna. SPA-bilar kan byggas i olika fabriker men produktionen måste säkras med hjälp av underleverantörer och rätt verktyg.
När räkenskapsåret 2018 summerades var Volvos ledning inte nöjd med vinstmarginalen som låg under den för konkurrerande preimiummärken. Den låga marginalen kommer att sjunka ytterligare om det blir dyrare att bygga och transportera nya bilar till handlarna. Och trots ökad försäljning under årets första kvartal ligger vinstmarginalen fortfarande för lågt.
Men om Volvo Cars har det kämpigt finns det andra inom Geely-koncernen som sjuder av liv och utveckling. Sportbilstillverkaren Lotus, som köptes av Geely för två år sedan, ska utveckla en egen ny plattform och öka försäljningen till 5 000 bilar per år. För att klara det har Geely lagt en investeringsplan liknande den som gjordes för Volvo för åtta år sedan.
Lotus ska bygga ett nytt utvecklingscenter i Norfolk, England, samt en monteringsfabrik i Wuhan, Kina, där Lotus-bilarna ska byggas. Det blir Lotus allra första bilfabrik utanför Storbritannien.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se