Volvo Cars utvecklingschef Henrik Green slutar
Henrik Green, utvecklingschef på Volvo Cars, kommer efter 27 år att lämna företaget vid månadsskiftet. Hans roll kommer att lösas upp och ansvaret ska fördelas på andra avdelningar.
Fram tills nyligen ansågs den högt uppsatta Volvo Cars-chefen Henrik Green vara en het kandidat för att bli nästa vd. I ett Linkedin-inlägg skrev han däremot nyligen att han lämnar vänner, kollegor och den arbetsplats han älskat i 27 år. Och det har minst sagt varit en spännande tid för Green på Volvo Cars.
Under förre vd:n Håkan Samuelssons tid som chef befordrades Green sex gånger på åtta år. Han har bland annat haft roller/titlar som teknisk chef, chef för forskning och utveckling, och produktchef. Han var också med och skapade märkets så kallade drivlina Drive-E, vilket ledde till att han tjänstgjorde som vice vd för produktstrategi i Kina i två år.
Green har varit med i händelsernas centrum när XC60 utsågs till Årets bil i världen 2018 och XC40 vann den europeiska motsvarigheten samma år. Under hans tid har Volvo Cars blivit stora inom laddhybrider såväl som elbilar.
LÄS OCKSÅ: Volvo tror att elbilar och bensinbilar snart kostar lika mycket
Under förra året trappades allt av för Henrik Green inom organisationen och vid flera tillfällen valdes andra personer före honom för tjänster som flera trott att han skulle få. För ett år sedan valdes Jim Rowan att efterträda Samuelsson som vd och när två vice vd-poster skapades i somras gick dessa till två andra. Green blev samtidigt en av fyra personer som flyttades från ledningsgruppen till en lägre nivå, koncernledningsgruppen.
Greens nuvarande position som utvecklingschef kommer att lösas upp och ansvaret ska fördelas på flera andra avdelningar. En del av hans arbete kring avancerad teknik ska flyttas till FoU-divisionen. Arbetet inom områdena laddning och energihushållning ska hamna under företagets kommersiella organisation. Och hållbarhetsansvaret kommer övervakas av vd:n Rowan.
Vart Henrik Green ska ta vägen efter månadsskiftet har han inte avslöjat än.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se