Volvo-chefen poängterar vikten av tidig elbilssatsning
Det gäller att tidigt hänga på för när vändpunkten väl kommer finns det risk att tåget redan har gått. Volvos vd Jim Rowan höjer ett varningens finger till konkurrenter som inte tar elbilssatsningen på allvar.
Enligt branschtidningen Automotive News anser Jim Rowan, som tog över vd-posten på Volvo Cars efter Håkan Samuelsson för snart ett år sedan, är det inte speciellt smart att tassa fram på tå mot en elektrisk framtid och samtidigt satsa på bilmodeller med förbränningsmotorer. Han menar att den biltillverkare som inte kliver in i satsningen helhjärtat löper stor risk att gå miste om marknaden.
– Det stora problemet med branschövergångar är om du inte investerar före kurvan, då missar du brytpunkten och du är inte redo för när marknaden förändras. Vi investerar före kurvan, sa han i samband med förra veckans ekonomiska rapport.
Volvo Cars säljer i dagsläget endast två helt eldrivna modeller i XC40 och C40. Senare i år ska två helt nya elbilsmodeller börja tillverkas, nämligen redan presenterade EX90 samt EX30 som ska visas i sommar. EX-modellerna är tänkta att ta Volvos elbilsförsäljning till nya nivåer. I fjol sålde Volvo 66 747 elbilar världen över vilket är 10,9 procent av märkets totala försäljningsvolym om 615 121 bilar.
Volvo tror att minst hälften av deras försäljning 2025, året då nämnda brytpunkt spås inträffa, kommer att bestå av elbilar. Senast 2030 ska Volvo sälja enbart elbilar.
LÄS MER: Volvo planerar inte sänka priser på elbilar
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se