Volvo, Daimler och Traton ska bygga laddnätverk för lastbilar över Europa
Tillverkarna har undertecknat en avsiktsförklaring där man ska investera drygt fem miljarder kronor i utvecklingen och driften av ett högpresterande laddnätverk för tunga fjärrtransportlastbilar över Europa.
Avtalet mellan Volvo-koncernen (AB Volvo), Daimler Truck och Traton Group (med varumärken som exempelvis Scania, MAN och Navistar) är en början för ett planerat samriskföretag tillverkarna emellan där alla parter har lika stora ägarandelar. Det gemensamma målet ska vara att öka kundernas förtroende samtidigt som man stödjer EU:s planerade omvandling till klimatneutrala transporter genom att initiera och snabba upp uppbyggnaden av laddinfrastrukturen.
Företagen avser att tillsammans investera drygt fem miljarder kronor och driva minst 1 700 högpresterande gröna laddpunkter. Dessa ska ligga nära motorvägar, logistik- och destinationspunkter och vara i gång inom fem år efter att samriskföretaget etablerats under 2022. Över tid hoppas man att antalet laddpunkter ska öka avsevärt genom samarbeten med ytterligare partners och offentlig finansiering.
Det planerade samriskföretaget ska vara baserat i Amsterdam, Nederländerna, och, enligt ett pressmeddelande, fungera som en ”katalysator och verktyg för att realisera Europeiska unionens gröna given om koldioxidneutrala godstransporter före 2050”. Tillverkarna menar att det gemensamma avtalet är svar på det akuta behovet av ett högpresterande laddnätverk för att lastbilsoperatörerna ska kunna bli koldioxidneutrala.
– Vi skapar ett ledande europeiskt nätverk för att lägga den nödvändiga grund som gör det möjligt för våra kunder att genomföra omvandlingen till elektrifiering. Vi har kraftfull teknik för elektromobilitet och nu dessutom en branschomfattande förståelse samt en politisk miljö för att ta grundläggande steg mot hållbara transport- och infrastrukturlösningar, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvo-koncernen i ett pressmeddelande.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se