Volvo följer Volvo – bygger batterifabrik i Sverige
Volvo Cars har redan beslutat att bygga en egen batterifabrik tillsammans med svenska Northvolt.
Nu följer AB Volvo efter och inleder arbetet med att etablera en ny batterifabrik.
Ett preliminärt beslut säger att fabriken ska byggas i Mariestad.
Tillgång till fossilfri el och mycket vatten för Sverige attraktivt för alla som vill bygga en stor fabrik för att bygga batterier till fordon.
Northvolt har redan satt igång sin nya stora fabrik i Skellefteå och tecknat ett samarbetsavtal med Volvo Cars för att bygga en fabrik för elbilsbatterier i Göteborg.
Nu har fordonstillverkaren AB Volvo, som bygger lastbilar och lastmaskiner, fattat beslut om att bygga en egen batterifabrik. I ett pressmeddelande säger AB Volvo att de ska inleda slutfasen i utredningen om var fabriken ska ligga och att de vill bygga fabriken tillsammans med partners.
I ett första skede ligger Mariestad bäst till för att få den nya fabriken, vilket skulle betyda tusentals nya arbetstillfällen till den lilla staden vid Vänerns strand.
Närheten till motorfabriken i Skövde, tillgång till arbetskraft och befintlig logistik för transporter talar för Mariestad. Mariestad ligger också relativt nära Volvokoncernens utvecklingscenter och huvudkontor i Göteborg.
Bättre med egen fabrik
Flera lastbils-, buss- och maskintillverkare elektrifierar snabbt och behöver tillgång till moderna batterier. Att bygga en egen batterifabrik, i stället för att köpa färdiga batterier från tillverkare i främst Kina och Sydkorea, ger AB Volvo bättre kontroll på råvarorna och utvecklingen av de nya battericellerna.
Förutom produktionen av battericeller behövs också montering av cellerna i paket samt anpassning till de olika fordonen. De nya batterierna behöver också specialanpassad mjukvara vilket gör batteriet till en bärande del i hela fordonsplattformen.
Inom kort kommer Volta Trucks att börja leverera sina första eldrivna lastbilar till kunder i Paris. Mercedes har redan börjat tillverka och sälja sin modell eActros och både AB Volvo och Scania har storskalig produktion av eldrivna lastbilar på gång.
Inom ett par år anses det vara mer lönsamt att köra en eldriven lastbil än en som drivs av en dieselmotor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se