Älgtest med Spectralics AR-teknik. Foto: Volvo Cars

Volvo investerar i avancerad AR-teknik

Spjutspetsteknik kan ge framtidens Volvo-bilar avancerat AR-förarstöd. Ännu vet vi inte när tekniken kan komma i produktion. 

Volvo Cars har ett riskkapitalbolag, kallat Volvo Cars Tech Fund, och de har gått in det israeliska startupföretaget Spectralics som utvecklar bildtekniska lösningar. Och det är inte vilka bildtekniska lösningar som helst, utan en teknik som företaget kallar för MLTC, eller ”Multi Layered Thin Combiner”. 

Om namnet inte säger så mycket handlar det i alla fall om en sorts optisk film som ”kan appliceras på genomskinliga ytor av alla former och storlekar”. Vi pratar om glas. Tekniken integreras i bilens vindruta eller rutor och kan användas för att projicera bilder på glaset.

Därmed skulle man kunna få en AR-lösning, alltså ”augmented reality” eller förstärkt verklighet, som projicerar information var som helst på bilens glasytor. Vi har redan sett AR-teknik i produktionsbilar från bland andra Mercedes-Benz och Volkswagen-gruppen, men med Spectralics teknik skulle begränsningarna vara mycket små. 

Med företagets lösning skulle hela vindrutan kunna bli en head up-display som markerar de objekt i synfältet som föraren behöver uppmärksamma.

– Spectralics är ett spännande företag med teknik som verkligen är lovande. Genom att stödja deras utveckling kan vi förverkliga den potential som deras produkter kan ha i framtida Volvobilar, säger Henrik Green, chief product officer på Volvo Cars, i ett pressmeddelande.

Volvo Cars säger ingenting om när tekniken kan tänkas lanseras i produktionsbilar. Inte heller framgår hur stor investeringen i det israeliska företaget är.