Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Håkan Samuelsson, vd för Volvo Car Group
Håkan Samuelsson, vd för Volvo Car Group
Håkan Samuelsson, vd för Volvo Car Group
Håkan Samuelsson, vd för Volvo Car Group

Volvo med vinst – förutspår ökad försäljning

Volvo Car Group redovisade en vinst för första halvåret 2014 som också innebar en ökad försäljning. Nu förutspår de att helåret landar på tio procent över föregående års siffror.

Volvo går framåt – och uppåt. Under årets sex första månader visade den svenska biltillverkaren upp omsättning på 64,8 miljarder kronor. Rörelsevinsten uppgick till 1,2 miljarder kronor och nettovinsten till en 535 miljoner kronor.

Under samma period ökade man dessutom försäljningen med 9,5 procent till 229 013 sålda bilar.

– Vårt stabila första halvår ger oss alla skäl att se framåt med tillförsikt. Vi uppfyller den stigande efterfrågan på hög säkerhet och miljöprestanda. Därför kommer vår globala tillväxt att hålla i sig, säger Volvos Car Groups vd Håkan Samuelsson.

Kinamarknaden är en av anledningar till att det går uppåt för Volvo. I Kina ökade försäljningen med 34,4 procent, mycket tack vare de populära modellerna S60L och S80L samt att återförsäljarnätet har byggts upp till en starkare enhet.

I Europa ökade Volvo med 8,7 procent under första halvåret. En stor anledning till den ökningen är ett bra mottagande av de nya Drive-E-motorerna på viktiga marknader som Tyskland, Storbritannien och Nederländerna. I Sverige gick det också bra under de sex månaderna – upp med hela 20,2 procent. Zlatan-effekt?

– Vi stärker vår närvaro i Kina och räknar med att sälja minst 80 000 bilar där i år. Samtidigt visar den europeiska marknaden tecken på återhämtning och tillväxt, och även här har vi en stark marknadsposition. Vi satsar också på USA där vår nya ledningsgrupp genomför en transformationsplan som ska förbättra våra resultat, avslutar Samuelsson.