Volvo och Geely planerar inte gemensamt bilmärke

Uppgifterna om att Volvo och Geely i maj i år ska sjösätta ett nytt, gemensamt bilmärke dementeras av Volvo.

Tidigare i dag skrev vi om hur Volvo och dess ägare Geely planerar att sjösätta ett nytt lågprisinriktad bilmärke redan i maj i år. Uppgifterna kom från Expressens nätupplaga, men visar sig inte stämma. Volvo dementerar att några sådana planer finns.

– Det finns inga planer för ett gemensamt bilmärke mellan Volvo och Geely. Vi samarbetar däremot med den gemensamma CMA-plattformen som ska bilda nya 40-serien, säger Stefan Elfström, talesperson för Volvo Car Group, till teknikensvarld.se.

För två år sedan invigdes i Göteborg ett för Volvo och Geely gemensamt utvecklingscenter – CEVT som står för China Euro Vehicle Technology. Stort fokus där ligger på utvecklandet av nya plattformar, bland annat den CMA-plattform som Stefan Elfström nämner som Geely kommer att dra nytta av parallellt med Volvo, men också en mindre BMA-plattform som enbart Geely kommer att använda. CMA handlar om C-segmentstora bilar, det vill säga 40-serien, medan BMA berör B-segmentet, med andra ord Volkswagen Polo-storlek.