Volvo S40 populärast bland amerikanska kvinnor
Den bilmodell i USA som har störst andel kvinnliga köpare är ingen mindre än Volvo S40. Vänder man på steken och tittar på den modell som har flest andel manliga köpare hittar vi Porsche 911 i topp.
Det är amerikanska TrueCar som har för tredje året i rad undersökt hur fördelningen mellan män och kvinnor sett till bilmodellers försäljning ser ut.
I deras sammanställning kan man se att den bilmodell som har mest övervikt kvinnliga köpare är Volvo S40. 57,9 procent av alla sålda S40 i USA under 2011 såldes till kvinnor vilket alltså betyder att 42,1 procent av köparna var män.
Andra populära bilmodeller hos de amerikanska kvinnorna är Nissan Rogue, Volkswagen Eos och – som man kanske skulle kunna tro ligger i topp, men icke – Volkswagen Beetle. Men andelsmässigt når de inte riktigt upp till Volvo S40.
Den bilmodell som har störst andel manliga köpare är Porsche 911. Under 2011 var 88,2 procent av köparna män och därmed stod kvinnorna för 11,8 procent av försäljningen.
Andra bilar som är betydligt mer vanliga när männen köper bil är GMC Sierra, Ford F-serie och Corvette.
Tittar vi på märke i stället för modell är det Mini som är populärast bland kvinnorna men ändå är det en större andel män som köper just Mini. Kvinnorna stod för 46,2 procent av Mini-försäljningen i USA under förra året.
Sett från andra hållet är Ferrari den bilmodell som i särklass har störst andel manliga köpare. Under 2011 stod de amerikanska männen för 92,5 procent av alla Ferrari-köp. På andra plats i listan finner vi Bentley där männen stod för 83,4 procent av köpen. Trea Maserati med 82,8 procent.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se