Volvo ska sälja bilar med hjälp av fiske
Efter idrotts-, film- och musikstjärnor är turen nu kommen till en fiskare. Volvo fortsätter sin Made by Sweden-resa med draghjälp från storfiskaren Claes ”Svartzonker” Claesson.
Gilla på Facebook för fler videoklipp!
Volvo fortsätter att trycka på sitt arv som en svensk produkt och fortsätter därför sin marknadsföringskampanj som heter ”Made by Sweden”. Tidigare har man tagit hjälp av svenska världsstjärnor så som Zlatan Ibrahimovic, Stellan Skarsgård, Robyn och Swedish House Mafia. För bara några månader sedan, i maj, sjösatte Volvo en reklamkampanj för nya XC90 där diskjockeyn Avicii var huvudfigur vid sidan om bilen. Den reklamfilmen innehöll en Avicii-tolkning av låten ”Feeling good” från 1964 som är mest känd med Nina Simone bakom mikrofonen. När Volvo nu lyfter fram nya V60 Cross Country i Made by Sweden-serien gör man det med samma låt, men denna gång tolkad av Ane Brun.
Den stora förändringen är dock en annan. I stället för stora världsstjärnor som ständigt syns i rampljuset har Volvo plockat fram en annan världsstjärna som kanske är en doldis för den stora massan. Som dragplåster har man hämtat hjälp från Claes ”Svartzonker” Claesson som är en riktig kändis inom framför allt fiskevärlden. ”Svartzonker”, som även är köksmästare och har gett ut kokböcker, kör i filmen en V60 Cross Country ut till en rofylld plats för fiske med sin dotter.
– Volvo kommer från Sverige precis som jag. För mig är Made by Sweden väldigt starkt, det är som att komma hem, tillbaka till sina rötter. Volvo är Sveriges största varumärke och står för kvalitet, något som håller länge, säger Claes ”Svartzonker” Claesson vars namn också pryder fiskedrag och andra tillbehör.
– För många är det den yttersta lyxen att kunna lämna stan, stänga av mobiltelefonen och åka ut i den svenska naturen för att samla kraft. För oss symboliserar både Volvo V60 Cross Country och fiske just detta. Samtidigt har Svartzonker en stark berättelse och personifierar längtan att få komma närmare naturen – och att göra en nystart genom att följa sin dröm, säger Per Carleö, marknadsdirektör på Volvo Car Sverige.
Missa inte att läsa våra provkörningar av Volvo V60 Cross Country, dels V60 Cross Country D3 och dels V60 Cross Country T5 AWD.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se