Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Volvo ska vända trenden i USA

Volvo har de senaste tio åren fått se försäljningen på den så viktiga USA-marknaden minska. Nu slår de fast att de är i USA för att stanna och att de inleder en satsning mot att öka försäljningen rejält. Till sin hjälp har man bland annat nya XC90 och V60 Cross Country.

2004 var ett toppår för Volvo i USA. Man sålde hela 139 384 bilar under tolv månader, mer än någon gång tidigare. Därefter började siffrorna sjunka och under 2013 sålde man inte ens hälften så många bilar som under 2004. Endast 61 233 exemplar hittade amerikanska ägare. Och siffran hittills i år är ännu lägre än under motsvarande period förra året. Dyster läsning med andra ord.

Så här har Volvos USA-försäljning sett ut sedan millennieskiftet:

År Sålda bilar
2000 123 178
2001 125 673
2002 110 669
2003 135 023
2004 139 384
2005 123 874
2006 116 067
2007 106 354
2008 73 102
2009 61 433
2010 53 948
2011 67 240
2012 68 117
2013 61 233
2014* 47 823
År Sålda bilar
2000 123 178
2001 125 673
2002 110 669
2003 135 023
2004 139 384
2005 123 874
2006 116 067
2007 106 354
2008 73 102
2009 61 433
2010 53 948
2011 67 240
2012 68 117
2013 61 233
2014* 47 823
År Sålda bilar
2000 123 178
2001 125 673
2002 110 669
2003 135 023
2004 139 384
2005 123 874
2006 116 067
2007 106 354
2008 73 102
2009 61 433
2010 53 948
2011 67 240
2012 68 117
2013 61 233
2014* 47 823

* Siffran för 2014 är januari till och med oktober. Siffran för motsvarande period 2013 var 52 112.

Men Volvo tänker inte stå och stampa för att tabellen ovan visar upp siffror som nästan är omsprungna av motsvarande i Kina.

Volvo har nu presenterat sin plan för hur de ska vända på USA-skutan. Man säger att under kommande femårsperiod ska hela det amerikanska modellprogrammet bytas ut och innehålla världsledande motor- och säkerhetsteknik. Volvo tänker även sätta återförsäljarnätverket i fokus, tillsätta en ny ledning samt fördubbla marknadsföringsbudgeten redan till nästa år.

Målsättningen är att på medellång sikt (vilket vi tolkar som fem år) ska Volvo återigen sälja 100 000 bilar årligen i USA. På så vis ska den amerikanska marknaden hållas i fas med de tillväxtstarka marknaderna i Västeuropa och Kina.

Till sin hjälp har Volvo bland annat två nya modeller som just nu ställs ut på bilsalongen i Los Angeles. Dels är det nyligen presenterade Volvo V60 Cross Country men också nya XC90 som snart går i produktion, ett knappt halvår efter världspremiären i Stockholm i augusti.

– Volvo är i USA för att stanna. Inte bara kommer vi att stanna, vi kommer att blomstra. Vi har en plan och vi genomför den. Vi sålde tidigare över 100 000 bilar per år i USA. Vårt första mål är att komma tillbaka till den nivån och på längre sikt överträffa den, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef för Volvo Car Group, som för tillfället befinner sig i Los Angeles.

Ett intressant tillägg är att Volvo i Kina har ökat rejält i år och siffran vid årets utgång lär överstiga 80 000 bilar. Det betyder att USA-marknaden för första gången kommer att få se sig omsprungen och inte längre vara Volvos största marknad.