Volvo sponsrar vinmaraton
Volvo är en av sponsorerna för årets Marathon du Medoc, maratonloppet där deltagarna bjuds på 23 glas vin innan de går i mål.
På Marathon du Medocs hemsida syns arrangemangets sponsorer högst upp, med sina loggor uppförda på vintunnor. En av sponsorerna är Volvo Personbilar. Exakt hur de sponsrar evenemanget är oklart, men frågan är varför en biltillverkare vill synas i ett sammanhang som är så tydligt kopplat till alkohol. Teknikens Värld har sökt Volvo Personvagnar i både Frankrike och Sverige för att ta reda på det, men de har valt att inte kommentera det hela.
Le Marathon de Medoc är ett maratonlopp som arrangeras i Bordeaux i sydvästra Frankrike varje år. Regionen anses ofta vara en av världens mest framstående för kvalitetsviner. Maratonloppet är exakt 42,195 kilometer långt, och har över 8 000 deltagare och 100 000 åskådare varje år. Vid vart och ett av de 23 depåstoppen längs vägen bjuds deltagarna på vin och lokala delikatesser som ostron, gåslever ost, kött och glass. Många av deltagarna klär dessutom ut sig inför loppet.
För två år sedan ändrade Volvo sin marknadsstrategi. År 2014 gick marknadschefen Alain Visser ut med att företaget globalt avvecklar all sponsring, förutom världsomseglingen Volvo Ocean Race. Lokala sponsoravtal för kultur och sport skulle dock finnas kvar. Det gynnar evenemang som det här.
Maratonloppet arrangerades första gången år 1985. Då liksom idag vilar idén på fyra grundpelare: hälsa, sport, gemytlighet och nöje. Starten går den 10 september. Mer info om eventet finns på eventets hemsida
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se