Volvo tappar halva försäljningen i Kina

Nedstängning i Kina på grund av pandemin påverkar Volvos försäljning. Och nu varnar företaget för att brist på en halvledarkomponent kommer att drabba tillverkningen under årets andra kvartal.

Det är inga glada siffror som visas i Volvo Cars finansiella rapport för april. I Europa har försäljningen sjunkit med 23,2 procent jämfört med samma månad i fjol, i USA är nedgången 9,2 procent och i Kina hela 47,8 procent. Den kinesiska marknaden var redan hårt drabbad av problem i underleverantörskedjan, och nedstängningen på grund av pandemin gjorde inte saken bättre. Hittills i år har Volvo Cars tappat 28,2 procent av försäljningen i Kina.

Nu varnar Volvo Cars även för att brist på en speciell halvledarkomponent kommer att påverka produktionen av bilar under årets andra kvartal, men de räknar med att detta är ett temporärt problem.

De elektrifierade bilarna i Recharge-serien står för 51,4 procent av försäljningen, men merparten är laddhybrider. Totalt är endast 10 procent av de sålda bilarna rena elbilar, och suvarna är i topp. Mest såld i april är XC60 med 14 952 bilar, tvåa är XC40 med 13 876 och på tredje plats XC90 med 8 208 sålda bilar. I Kina har det dock bara sålts 677 elektrifierade Volvo-bilar.