Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Volvo V70 ohotad under 2013 – Dacia starkast

2013 går inte till historien som ett starkt år för svensk nybilsförsäljning. Ett tapp om knappt fyra procent noterades. Men det fanns märken som ökade starkt, inte minst Dacia.

Nu har Bil Sweden summerat nybilsförsäljningen som ägde rum i vårt svenska rike under 2013. Längst ned i listan där all försäljning summeras står siffran 269599 sålda bilar. Det är en minskning med 3,67 procent jämfört med 2012 då 279899 bilar såldes.

 Siffran är den svagaste de fyra senaste åren med 2011 som toppår då 304984 nya bilar hittade ägare i landet. Året dessförinnan låg antalet sålda bilar på 289408 exemplar.

 De senaste årens svarta får är 2009 då endast 213408 nya bilar såldes.

Dieselbilarna stod för den största andelen sålda bilar, något som var otänkbart för bara några år sedan. Av de 269599 sålda bilarna var 166427 dieselbilar, vilket motsvarar 61,7 procent. Dock var dieselbilarna inte lika starka som under 2012 då de stod för 66,9 procent av nybilshandeln.

Tittar vi märkesspecifikt finns det tydliga vinnare och förlorare, samt en lång rad som placerar sig däremellan. Största vinnaren är utan tvekan Dacia som under förra året ökade sin försäljning med 258,17 procent vilket ökade deras marknadsandel från 0,22 till 0,82 procent. Några andra vinnare värda att nämna är Mazda, Honda och Seat som ökade med 61,75, 28,23 respektive 28,13 procent. Jaguar hade dock större ökning än trion med 71,55 procent, men då handlar det om betydligt mindre volymer.

 Tittar vi på förlorarsidan hittar vi Peugeot och Mitsubishi som tappade 31,68 respektive 25,7 procent. Mitsubishi är därmed nere på en marknadsandel under en procent och inte långt ifrån att bli omkörda av Dacia.

 Noterbart är att både Audi och BMW ökade något med 0,91 procent respektive 0,64 procent, samtidigt som värste konkurrenten Mercedes tappade rejält 19,23 procent. Audis marknadsandel i Sverige under 2013 låg på 6,39 procent, BMW:s på 6,0 procent och Mercedes på 3,41 procent.

Störst försäljningsvolym stod Volkswagen för, om man räknar in alla dess märken. 72041 bilar sålde de, dock ett tapp med drygt tre procent jämfört med 2012. Tittar vi i stället volym över ett unikt märke är det Volvo som hamnade i topp med 53939 sålda bilar, en ökning med drygt två procent jämfört med 2012 och drygt 14000 fler sålda bilar än Volkswagen (endast Volkswagen, ej övriga märken inräknade).

Sett till bilmodeller var det Volvo V70 som återigen gick bäst under ett helt kalenderår. Den svenska kombibilen sålde i 20290 exemplar, ett tapp på 7,11 procent jämfört med 2012.

 Men de drygt 20 tusen sålda exemplaren är ändå ett rejält steg framför tvåan på listan, som du får reda på om du kikar på bilderna nedan... där finner du de 50 mest sålda bilarna i Sverige 2013.