Volvo vill bygga tredje bilfabrik i Europa
Volvo Cars har börjat se behov av större produktionskapacitet på europeisk mark. Göteborg och Gent kan därför, om några år, få sällskap av ytterligare en plats.
Målet var att sälja 800 000 bilar världen över under 2020. Målet nåddes inte eftersom världen ”sattes i karantän” under coronapandemins inledande år. I stället slutade den svenska biltillverkaren på 661 713 sålda bilar, en bit bakom 2019 års 705 452 sålda bilar.
Inte heller i år ser Volvo Cars ut att nå 0,8 miljoner bilar, det skulle nämligen krävas en försäljning av aldrig tidigare skådat slag. Fram till och med oktober månads slut har Volvo sålt 581 464 bilar i världen, företaget är med andra ord nästan 220 000 bilar från 800 000, med två månader kvar av året. Mer rimligt är en försäljningssiffra runt den som nåddes 2019.
Volvos vd Håkan Samuelsson har tidigare sagt att 800 000-målet sannolikt nås under 2022 eller 2023.
Nästa mål är att komma upp i en årlig försäljning om 1,2 miljoner bilar, och det redan år 2025. För att nå dit är behovet av en tredje fabrik i Europa stort, även om företagets nuvarande fabriker har har kapacitet att nå sådan produktion. I dag har Volvo två fabriker i Europa, en i USA och tre i Kina.
LÄS OCKSÅ: Åren på Volvos Torslandafabrik, från 1964 och framåt
Björn Annwall, Volvo Cars finanschef, säger till tyska Automobilewoche att de båda europeiska fabrikerna, i Göteborg och i Gent som tillsammans kan producera 570 000 bilar årligen, är viktiga men att en tredje fabrik krävs för att säkra behoven på längre sikt.
Volvo Cars mål för 2025 innefattar inte enbart 1,2 miljoner sålda bilar utan också att minst hälften av dessa ska vara elbilar.
För att sälja 600 000 elbilar om endast fyra år behövs tillgång till batterier. I somras blev det känt att Volvo Cars och Northvolt samarbetar och ska bygga en batterifabrik någonstans i Europa, med sannolik produktionsstart under 2026, och för bara ett par månader sedan kom det fram att batterifabriken kan komma att placeras på Hisingen i Göteborg.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se