Volvos ägare växer i Ryssland
Kinesiska biltillverkaren Geely, märkessyskon med Volvo Cars, är nu bästsäljare i Moskva för tredje månaden. Men varför säljer Geely Holding bilar i Ryssland?
De kinesiska biltillverkarna fyller upp luckorna på den ryska bilmarknaden sedan de västerländska tillverkarna har gett sig av som effekt av landets invasion av Ukraina. Försäljningsökning syns tydligt i statistiken. Under de två första månaderna 2023 har kinesiska märken ökat sin marknadsandel från 9 procent till 37 procent. Bland de märken som utnyttjar situationen till fullo hör Haval, Chery och Geely.
I Moskva-regionen är Geely Coolray, en kompakt suv, särskilt populär. Geely Coolray är den bästsäljande bilen de senaste tre månaderna och har sålts 1 346 exemplar i Moskva under januari och februari. För vissa kunder är Geelys koppling till Sverige ett säljargument.
En kund som har har köpt en ny Geely säger till Reuters att ”Jag vet att Geely Tugella har en Volvo-motor. Det avgjorde saken i mina ögon.”
Det bäst säljande inhemska märket är Lada, och det är också Lada Granta som är den bäst säljande modellen i landet totalt. De europeiska, japanska och koreanska märken som håller på att lämna Ryssland hade i början av 2023 tillsammans en marknadsandel i landet på 22,6 procent, jämfört med 70 procent under januari-februari 2022. Totalt sett har försäljningen på nybilsmarknaden dalat kraftigt på grund av sämre levnadsstandard och en efterfrågan på begagnade, västerländska märken. Under 2022 sjönk nybilsförsäljningen med 59 procent i Ryssland.
Geelys försäljningsframgångar i Ryssland aktualiserar ansvarsfrågan. Kan det faktum att ägaren till Volvo Cars agerar på ett sätt som uppenbart motverkar EU-sanktioner mot Ryssland skada Volvos anseende?
Stefan Lundin, informationschef på Geely Holding, anser inte det.
– Geely Auto är ett bolag som delar huvudägare med Volvo Cars, Geely Holding är inte samma bolag som bilföretaget Geely Auto. Geely Holding agerar alltid i enlighet med lagar och regler där vi verkar, säger Stefan Lundin.
Men ju längre kriget varar och med Kinas tydligt vänskapliga relationer med Rysslands president Vladimir Putin lär det det bli svårt för en ägare att agera som om man inte har något som helst ansvar för de egna bolagens affärer.
”Geely Holding är inte samma bolag som bilföretaget Geely Auto”
Volvos huvudägare Geely Holding har flerdubblat försäljningen i Ryssland sedan Putin startade kriget i Ukraina. Varför stödjer inte Geely Holding handelssanktionerna mot Ryssland?
– Geely Holding är aktieägare i både Volvo Cars och Geely Automobile – som är det bolag du refererar till angående Ryssland. Som regel kommenterar varje enskilt varumärke för sina egna affärer och vi som aktieägare kommenterar inte på politik. Men generellt agerar varje bolag i enlighet med de lagar och regler på de marknader de befinner sig och Geely Auto är ett bolag med säte i Kina och de följer lagar och regler på alla marknader de befinner sig, precis som Volvo Cars med säte i Sverige följer lagar och regler på de marknader de är.
Inget bolag måste handla med Ryssland även om det är legalt möjligt. Anser Geely Holding att det är moraliskt rätt att göra affärer med den anfallande parten i kriget i Ukraina?
– Vi uttalar oss inte politiskt i media.
Ser Geely någon risk i att konsumenter i Sverige och i andra EU-länder kommer att välja bort varumärken med kinesiska ägare, till exempel Volvo, när ägarna agerar på ett sätt som motverkar EU-beslutade sanktioner?
– Som sagt, Geely Auto är ett bolag som delar huvudägare med Volvo Cars, Geely Holding är inte samma bolag som bilföretaget Geely Auto. Geely Holding agerar alltid i enlighet med lagar och regler där vi verkar.
Försäljningstoppen i Moskva
Januari-februari 2023.
1. Geely Coolray – 1346
2. Haval Jolion – 868
3. Chery Tiggo 7 – 828
4. Ladda Granta – 698
5. Geely Atlas Pro – 516
6. Chery Tniggo 4 – 447
7. Omoda C5 – 413
8. Chery Tiggo 8 – 340
9. Haval F7 – 330
10. Exeed TXL – 282
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se