Volvos krav: Satsa mer på ren el till nya bilar
Volvo Cars skickar ett tydligt budskap till världens politiker som samlats i Glasgow för att diskutera klimatkrisen. Det behövs en snabb och rejäl satsning på ren el till alla de elbilar som biltillverkarna världen över nu bygger.
– Vi har tagit stora steg men vi kan inte ställa om på egen hand, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson brukar vara försiktig när han uttalar sig om vad han vill ha för stöd av politiker och beslutsfattare. Men när världens toppolitiker nu samlas i Glasgow för att diskutera vad som kan göras för att mildra klimatkrisen passar Volvo Cars på att ställa krav.
Volvo har som målsättning att bara sälja elbilar senast 2030 och bli ett helt klimatneutralt företag senast tio år senare. Flera andra biltillverkare arbetar enligt liknande strategier och med lite olika tidsplaner. Många länder har också satt 2030 som ett slutdatum för försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer.
Men enligt en ny rapport från Volvo Cars kan klimatförbättringen och utsläppsminskningen bromsas om inte alla nya elbilar laddas med rätt typ av el. Som exempelbil har Volvo använt sig av sin egen nya modell C40, som lanseras i Europa under hösten.
”Fel” el nästan lika dåligt som bensin
Enligt Volvo Cars beräkningar släpper en C40 ut 27 ton koldioxid under hela sin livstid. Förutsatt att den laddas med klimatvänlig el, till exempel från vindkraft, vattenkraft eller solenergi. Om samma bil i stället laddas med en genomsnittlig elmix, som globalt består av 60 procent fossila bränslen, till exempel kolkraft, är utsläppen betydligt högre, cirka 50 ton.
Systerbilen XC40 med förbränningsmotor skulle enligt samma beräkningsmetod släppa ut 59 ton under sin livstid, alltså bara aningen mer än elbilen som laddas med ”fel” el. Anledningen är bland annat den energikrävande produktionsprocessen och att elbilen i det fallet inte minskar utsläppen när den körs lika mycket som elbilen som laddas med ”rätt” el. Enligt Volvos beräkningar har tillverkningen av elbilen C40 70 procent större klimatpåverkan än tillverkning av en XC40 med förbränningsmotor.
Siffrorna visar hur nödvändigt det är att bygga klimatneutrala elbilar och att bilarna laddas med klimatneutral el när de körs.
– Vi har tagit ett medvetet strategiskt beslut att bli en helelektrisk biltillverkare och ledare inom branschen, men vi kan inte ställa om till att bli klimatneutrala på egen hand, säger Håkan Samuelsson.
Krav på toppolitikerna
Enligt Samuelsson behövs det en medveten och tydlig satsning för att klara klimatmålen och minska den globala uppvärmningen.
– Regeringar och energiföretag världen över behöver öka sina investeringar i ren energikapacitet och laddningsinfrastruktur, för att låta elbilar uppfylla löftet om renare och mer klimatvänlig mobilitet.
Volvo Cars planerar att fortsätta redovisa sina bilars klimatavtryck under hela deras livstid – så kallad Life Cycle Assessment Report.
EU meddelade i somras att det pågår ett arbete för att standardisera hur såna LCA-rapporter från olika tillverkare ska beräknas. Målsättningen är att varje bil som säljs i Europa ska ha ett värde på sin hela klimatpåverkan.
Volvo Cars har som målsättning att minska varje bils klimatpåverkan med i snitt 40 procent till 2025 jämfört med värdet på motsvarande bil 2018. Volvo Car vill nå helt klimatneutral tillverkning till senast 2025 i alla sina fabriker. Redan i dag är fabrikerna i Skövde och Torslanda klimatneutrala enligt Volvos sätt att beräkna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se