Volvos nya syskon Zeekr är redo
Som tidigare chef för Lexus Europa vet Spiros Fotinos allt om hur svårt det är att etablera ett nytt premiummärke i Europa. Men skiftet från förbränningsmotorer till elbilar har öppnat dörren för nykomlingar.
”De gamla tankemönstren och modellerna är brutna. När köparna kan tänka sig en elbil kan de också tänka sig något nytt märke.”
Marknadschef för Lexus i Europa, global marknadschef för Lexus och sedan chef för Lexus i Europa i tre år. Totalt blev det 24 år inom Toyota-koncernen. Volvo-syskonet Zeekrs Europachef Spiros Fotinos är allt annat än en nybörjare vad gäller att etablera ett bilmärke i premiumklassen i Europa.
Nu är det dags för Spiros Fotinos och Geelys premiummärke Zeekr att dra igång försäljning och marknadsföring i Europa. Sverige och Nederländerna ska följas av resten av Europa. Sedanen Zeekr 001 ska kompletteras med suven Zeekr X. Den första provkörningen av 001 sker i sommar då även suven ska visas. Båda bilarna når de första kunderna i höst. Provkörningen läser du här på teknikensvarld.se inom kort.
Som tidigare chef för Lexus i Europa vet du allt om hur svårt det är att etablera ett premiummärke här. Vad är allra svårast?
– Jag har inga illusioner om att det ska vara lätt. Mycket handlar om varumärkeskännedom och då spelar det ingen roll om märket är en del av en stor koncern eller är en mindre nybörjare.
– Men elektrifieringen har brutit tidigare mentala mönster. De som nu kan tänka sig att köpa en elbil kan också tänka sig något nytt märke.
Så elektrifieringen är en möjlighet för er?
– En stor möjlighet. Kunderna visar väldigt tydligt vart de vill gå. Vi ser samma mönster överallt, kunderna säger att deras nästa bil ska bli en elbil. Den trenden är mycket starkare och det går mycket snabbare än förändringen i försäljning. Om vi använder den informationen för att förutse efterfrågan så är det tydligt att skiftet kommer att ske, det ger oss en möjlighet.
Många tillverkare sneglar på vad Tesla gjort och vill härma det. Är det något ni kan lära av det de lyckats med, eller misslyckats med?
– Många kan lära sig av Tesla. En positiv sak är skiftet till direktförsäljning till kunderna, utan mellanhänder. Den nya intelligenta mobiliteten med over-the-air-uppdateringar av bilar knuffar oss också i den riktningen. Med den uppkopplade bilen slipper du inte kundkontakten och de som sitter fast i gamla tankemönster med mellanhänder kan få problem.
Så ni kommer inte att ha återförsäljare?
– Vi har inte tagit bort det som alternativ men har vi en partner är det för att det förbättrar för kunden.
Tesla lyckades också bra med att skapa kännedom om sitt varumärke. Hur skulle du säga att ni skiljer er från dem och andra?
– Vi bryr oss mer om produkten vad gäller kvalitet och material och vill vara en mer komplett lösning för kunden. När köpare säger att nästa bil ska vara en elbil så har de också en massa frågor om laddning hemma, snabbladdning, räckvidd och livslängd. Vi vill ta hand om allt det där och göra skiftet till elbil så smidigt som möjligt. Ingen annan gör det riktigt i dag.
Hur ser ni på ägarskap, ska kunderna kunna köpa era bilar?
– Vi tycker inte att vi ska lägga oss i hur kunden vill göra men vi vill kunna erbjuda finansiering både för privatpersoner och företag.
Så kontant betalning går bra?
– Det gör det, en påse kontanter går bra.
Vissa tillverkare vill äga materialet i bilen för att kunna återanvända eller återvinna. Hur ser er modell ut?
– I min förra roll var jag ansvarig för Lexus och Toyotas elbilsstrategi i Europa. Vi tittade mycket på det där. Vi vill nu erbjuda lösningar inte bara för nybilskunden. Med leasing så vet vi att bilen kommer tillbaka till oss. Då kan vi uppdatera den och se till att den har rätt mjukvara och leasa ut den igen en andra gång. Europa rör sig mot en sån här modell och kan vi kanske leasa ut den en tredje gång är det en hållbar modell.
Hur ska Zeekr positionera sig inom Geely-gruppen där det finns Volvo Cars, Polestar, Lotus med flera?
– Vi har två saker som vi fokuserar på. För det första är det smart mobilitet. Vi utvecklar all mjukvara själva och vi vill ligga längst fram i gruppen med smart körning, assistanssystem och en smart kupé. För det andra vill vi vara en one-shop-stop-lösning för kunden. Vi vill ta hand om allt, det gör oss annorlunda jämfört med de andra i gruppen.
Vi har sett Lotus och Volvo visa bilar med lidarsensorer. Finns de också på Zeekrs bilar?
– Vi tittar på det. Men kan vi leverera en för kunden bra lösning för assistanssystem enligt nivå 2 så ser vi ingen nödvändighet att använda lidar, för någon måste betala för det. Sen har vi sett hur det fungerar med bara kameror till nivå 3, det har visat sig vara svårare än många trott.
Hur ser planen ut efter Zeekr 001 och Zeekr X?
– Vi har en solid plan där vi breddar varumärket och bygger modellportföljen. Vi vill också lägga till modeller med ett lite nytt perspektiv.
Har sedanen en framtid nu igen tack vare jakten på lågt luftmotstånd och lång räckvidd?
– Det där är en intressant fråga. Europa var en sedan/kombi-marknad, sen kom MPV:erna och alla vill ha utrymme. Sen kom suven och alla ville sitta högre, ingen brydde sig om aerodynamik riktigt. Nu är sedanen tillbaka. Se på Hyundai Ioniq 6, hade den bilen gått att sälja för fem år sedan?
– Siluetten har blivit viktig igen men frågan är vad som händer när snabbladdningen utvecklats och vi kan ladda säg 30 mil på fem minuter. Blir aerodynamik lika viktigt då?
Vilka är era främsta konkurrenter?
– Är du ett premiummärke som vill sälja elbilar så finns det så klart en väldigt tydlig konkurrent som man inte får att ignorera. I vårt segment har de tre stora tyska märkena tre fjärdedelar av kunderna så det är klart att ska vi växa så är det bland den gruppen som tillväxten finns. Men vi räds ingen konkurrent.
Vissa tillverkare pratar om handelshinder och tullar för bilar som skeppas hit från Kina. Är du rädd för någon form av restriktioner för import till Europa från Kina?
– Det här är mer komplicerat än att det bara ska handla om en typ av produkter. Kunderna i Europa har tydligt visat att de vill röra sig mot en mer hållbar mobilitet. Det skulle vara olyckligt om vi stannade av den utvecklingen bara för att behålla saker så som de alltid varit. Vi är här för att accelerera omställningen.
Kommer ni att bygga bilar eller batterier i Europa?
– Det som är bra med att vara i Geely-gruppen är att här finns all kunskap som behövs för att göra det. Vi kan bygga på olika platser, vi kan bygga i stor skala och med bra kvalitet. Det är inte en fråga om ifall vi kan utan att vara redo för det om det behövs, då är vi mer än kapabla. Det gör oss mer förberedda än något annan kinesiskt bilmärke.
Det var nära att vi fick köra den kinesiska versionen av Zeekr 001 förra året. Nu ska vi snart köra den europeiska bilen. Har ni gjort stora förändringar?
– En av de största fördelarna jämfört med andra kinesiska märken är all den kunskap som finns i Europa och inte minst här i Göteborg. Vi tittade på 001 ur alla aspekter. Kalibrering av dynamiken, mjukvaran, trimning av assistanssystem och komponenter. Ändrade vi på allt? Nej, så klart inte. Startprodukten var redan riktigt bra.
– Vi har också använt kunskapen till att bygga in de här kraven i utvecklingen av de kommande bilarna. Vi har den kapaciteten och det är en stor fördel.
Har du någon favoritbil?
– När jag var liten grabb hängde det två stora affischer på mitt rum, en på en Lamborghini Countach och en på en Porsche 959. De byggde min kärlek till bilar och visade att bilar är riktigt coola.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se