Volvos och Northvolts batterifabrik hamnar i Göteborg
Nu är det klart var Volvos och Northvolts gemensamma batterifabrik ska etableras. Flera svenska kommuner visade intresse, men det blev Göteborg som vann dragkampen om fabriken som innebär 3 000 nya arbetstillfällen.
Volvo Cars och Polestar har en ny serie elbilar på gång och batterierna till dem ska tillverkas i fabrik som kommer att drivas gemensamt med Northvolt. Efter en lång urvalsprocess är det nu bestämt var fabriken hamnar. Det har spekulerats i att fabriken ska etableras i Sundsvall, Norrköping eller Skövde. Från början fanns ett tiotal orter med i urvalet, men nu bekräftar Volvo och Northvolt att fabriken ska byggas i Göteborg, närmare bestämt hemma hos Volvo i Torslanda, med början nästa år.
Batterifabriken ska tas i drift år 2025 och kommer att skapa omkring 3 000 nya arbetstillfällen. Redan i år ska Volvos och Northvolts gemensamma forsknings- och utvecklingscenter i Torslanda tas i drift.
Fabriken ska ha en årlig cellproduktionskapacitet på 50 gigawattimmar, vilket ska räcka till en halv miljon elbilar per år.
Direktkontakten till Volvo, tillgång till infrastruktur och förnybar energiförsörjning framhålls som avgörande orsaker till valet av Torslanda.
Volvos och Northvolts gemensamma företag för battericellstillverkningen blir ett av de största i Europa och kommer att ledas av före detta Tesla-chefen Adrian Clarke.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se