Cupras elbil Born är en av bilarna som ska visas och som tittarna kan köpa under en direktsändning på bilhandelsplatsen Wayke. Cupras Eva-Maria Elstner, till vänster, och Sofia Forsling står bakom både bil och projekt. Foto: Wayke

Wayke först med tv-shopping av bilar

Bilhandelsplatsen Wayke satsar på tv-shopping av bilar. Först ut blir Cupra som kommer att sälja sina laddbara bilar, främst elbilen Born, under ett direktsänt program. – Det här är bara början och något vi tror kommer att bli ett nytt sätt att köpa bil, säger Waykes Sofia Forsling.

Tv-shop, eller liveshopping som det numera kallas, är ett välkänt begrepp och nu har fenomenet utvecklats och förfinats för handelsplatser på internet. Bilhandelsplatsen Wayke blir tillsammans med Cupra först med att erbjuda den här möjligheten till alla som vill köpa bil. 

– Hittills är det främst kvinnor som känner till begreppet liveshopping då det är vanligt att köpa produkter från mode, smink och hudvård på det sättet. Men det passar förstås väldigt bra för en produkt som bil som kunde också behöver lära känna lite bättre, berättar Sofia Forsling, partneransvarig på Wayke.

De som tittar på programmet kommer att få bilen demonstrerad och det finns en livechatt där tittarna kan ställa frågor till produktexperter.

– Vi vill göra det tillgängligt och inkluderande. Våra experter ska kunna interagera med tittarna och även tipsa om lagerbilar som går att beställa direkt.

Så här ser det ut när liveshopping av bil pågår. Foto: Wayke & Cupra

Finns lagerbilar att få direkt

Flera tillverkare har långa väntetider på nya bilar som en följd av coronapandemin och bristen på halvledare och komponenter. Men att köpa en lagerbil är ett sätt att ändå få en ny bil. 

– Det finns några lagerbilar där ute trots allt, säger Sofia Forsling.

Wayke etablerades 2017 och har hittat flera nya sätt att sälja bilar och har hjälpt till att digitalisera bilbranschen.

– Jag är imponerad över hur snabbt branschen ställde upp när pandemin slog till. Några började sälja bilar på Facetime. Många ligger långt framme och så finns det en stor andel som precis börjat sin digitalisering. Bilbranschen är kanske sist ut men under pandemin har det gått snabbt. Liveshopping är ett nytt sätt som vi tror blir standard framöver.

Varför börjar ni med Cupra?
– Cupra tog initiativet och ville utforska den här kanalen tillsammans med oss. Det är ett nytt bilmärke som är progressiva och som vill hitta på nya sätt att sälja bilar.

Kommer andra att följa efter?
– Ja, det tror jag, det här kommer att röra om lite i branschen.

Vet ni att kunderna vill ha det här?
– Vi genomförde nyligen en undersökning där 66 procent av de som svarade sa att de kunde tänka sig att köpa nästa bil online. När vi startade Wayke fanns några procent av bilarna att köpa online, i dag är 30 procent av utbudet möjligt att köpa direkt online.

Wayke och Cupra sänder premiären av liveshoppingen på onsdag 26 januari klockan 20.00.