BMW E30 i modern ungersk stil
Har du en andra generationens BMW 3-serie som står och samlar damm i en lada kanske du ska ge den nytt liv via ungerska TMCars. De fräschar gärna upp den till dig.
BMW 3-serie generation E30 (1982-1994) är för många den första BMW-modell som väckte habegär i unga dar. Anledningen stavades ofta M3. Första ”M-ifierade” 3-serien var just E30 och året var 1986.
Men nu är det 2012 och i Ungern anser man att E30 börjar kännas gammal.
Därför har designfirman TMCars i just Ungern tagit fram ett stylingkit för BMW E30 som de kallar för TM concept30. Siffran 30 är inte plockad från BMW:s E-beteckning utan står för att det i år är 30 år sedan E30 lanserades.
Det ungrarna har gjort är att ta fram tolv nya karossdelar som man fäster på eller byter ut med de befintliga. Då får man sin E30 med ett utseende – om än lite öststatsbetonat – som inte ser ut som någon av kompisarnas. Ungrarna själva kallar sitt paket för ”enklaste vägen att få en klassiker med modernt utseende”. De säger sig ha varit noggranna med att behålla vissa av E30:ans ursprungliga linjer, till exempel den som löper från strålkastarna, längs med sidorna och bak till bakljusen.
Både strålkastare och bakljus – som är fulla av lysdioder – är ganska långt ifrån originalet och det känns som om BMW i8 har fått stå förebild.
Två versioner av det ungerska stylingkitet finns. En streetversion och en sportversion. Streetversionen behåller tak och rutor som de är original. Hjulhusen är utformade för att kunna behålla bilens originalhjulupphängning medan skärmarna är breddade för något bredare doningar till däck. Sportversionen har lite mer custom över sig med bredare C-stolpar som ska efterlikna M3:ans samt andra hjulhus och fullt anpassningsbara skärmar för att kunna trycka in vad så önskas i form av hjulupphängning och fälg med däck.
Om du fastnade för vad du ser här är det bara att kontakta TMCars då de tänker sig en liten serie av detta stylingpaket. Du som har en E30 fyrdörrars kan dock lägga ner direkt eftersom TM concept30 endast finns till tvådörrarsversionen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se