Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

BMW E30 med MiG-motor

Igor Negoda har valt en minst sagt udda drivkälla till sin BMW E30 – en turbinmotor från ett MiG-flygplan.

Att byta motor på sin entusiastbil är inget ovanligt men frågan är om Igor Negoda inte gått till överdrift med sin BMW 3-serie, generation E30. Under huven finns nämligen en turbinmotorn av typen TS-21 – en så kallad APU-enhet (startmotor/generator) från ett jaktflygplan av typen MiG-23 och som driver bakhjulen.

Turbinmotorn ger blott 83 hästkrafter men ett vridmoment på 400 newtonmeter, en kraft som demonstreras i slutet av filmen nedan med en burnout utöver det vanliga. Hela filmen bäddas in i rök och eld. Av någon anledning känns det naturligt att plocka fram det gamla rådet: ”gör inte det här hemma”.

Turbindrift och bilar är annars inget nytt. Såväl Rover som Chrysler experimenterade med tekniken under efterkrigstiden där Chrysler tillverkade 55 stycken turbinbilar 1963-1964.

https://youtu.be/gcJCY8kXEkw

I motorsportsammanhang märks ett Le Mans-program från Rover-BRM och Lotus satsningar i både Indycar som Formel 1 med bilarna 56 och 56B. Den sist nämnda kördes bland annat av den svenske föraren Reine Wisell.