Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
060718_brabus_e
060718_brabus_e
060718_brabus_e
060718_brabus_e

Brabus säger sitt om nya E-klass

Brabus introducerar nya tuningkit till nya E-klass, kod WS 211. Med uppborrade motorer, stora fälgar, sportiga aerodynamikpaket och förändrad interiör får du en Merca som inte alla andra har.

Brabus använder i det här fallet varken turbo eller kompressor för att öka motoreffekterna. De har i stället valt att borra upp motorvolymerna – old school.

V6:an i E 350 har efter Brabus behandling 4,0 liters slagvolym. De nya siffrorna lyder 332 hk och 420 Nm.

E 500 ger de en rejäl omgång. Hela 6,1 liter får den. Detta resulterar i en maxeffekt på 462 hk vid 6 200 r/min och maximalt vridmoment, 615 Nm, nås vid 3 100 r/min. Noll till hundra tar 4,8 sekunder och om du köper Brabus V-max så elimineras fartspärren, den nya toppfarten lyder då 305 km/h.

Dieselmotorerna lämnar de inte heller i fred. E 320 CDI trimmar de till 272 hk vid 3 800 r/min och samtidigt når vridmomentet massiva 590 Nm. Detta dieselmonster gör 0-100 km/h på 6,5 sekunder och får en toppfart på 250 km/h.

Förutom motortrimning erbjuder som sagt Brabus även andra stylingprodukter. Givetvis finns olika sportavgassystem med på den listan (välj mellan två och fyra slutrör), sänkt fjädring och spoilerpaket likaså.

På fälgsidan är utbudet stort. De fälgar som Brabus rekommenderar till nya E-klass är 20 tum i diameter och skodda med 245/30 fram och feta 285/25 bak. Märkta ZR förstås.

Interiört finns det mycket att välja på. Handutförd helläderinteriör, modifierade rattar, sju tums LCD-skärmar i nackskydden. Det är bara plånboken som sätter gränserna.