Brabus vässar Mercedes SLS AMG
Kolfiber, köregenskaper och ultralättvikt! Dessa tre ord stod överst på agendan när Brabus satte tänderna i nya måsvingen Mercedes SLS AMG.
Tyska trimfirman Brabus jublar högt varje gång Mercedes släpper en ny modell. Men jublet måste ha nått extra högt när Mercedes SLS AMG – nya måsvingen – presenterades för ett år sedan. För vilken trimfirma vill inte få chansen att förädla något av det läckraste som bilvärlden sett på väldigt länge?!
Brabus har gett SLS AMG ett aerodynamikpaket utfört i det dyra lättviktsmaterialet kolfiber. Paketets aerodynamiska fulländning nåddes med hjälp av långa tester i vindtunnel. I fronten har man förbättrat egenskaperna med utökad spoiler som sägs ge bättre marktryck över framaxeln. Detta ska ge bilen utsökta styregenskaper. De båda över luftintagen har berikats med kolfibersarger som inte bara ger bilen ett mer sportigt utseende utan också förbättrar kylningen till motor och bromsar. De karaktäristiska SLS AMG-luftutsläppen bakom hjulhusen på framskärmarna har också försetts med kolfiber. Här sitter dessutom integrerade Brabus-emblem som lyser i blått när man öppnar bilen med keyless go-systemet eller drar i dörrhandtagen.
Även bak på bilen har Brabus pillat. En liten bakluckevinge och diffusor, båda i kolfiber, är nyheterna. Hålen i stötfångaren som hyser ändrören är justerade. Detta för att få plats med de fyra avgaspiporna, 84 millimeter i diameter vardera, som utgör sista biten av Brabus egenutvecklade sportavgassystem i titan. Med andra ord är avgassystem både väldigt lätt och dyrt. Det väger tolv kilo vilket är 40 procent mindre än originalsystemet. Men det är inte bara vikten som gör skillnad, sportavgassystemet ger även SLS AMG tio extra hästkrafter vilket i dagsläget (mer om detta längre ned) betyder totalt 581 hästkrafter.
Brabus Mercedels SLS AMG bjuder också på smidda lättmetallfälgar av kryssekertyp som mäter 20 tum fram och 21 tum bak. Dessa är tolv procent lättare än originalfälgarna som Mercedes skickar med bilen. Fram sitter 275/30-däck på 9,5 tum bred fälg och bak sitter 295/25-däck på 11 tum bred fälg.
Justerbar fjädring är en annan detalj som är nytt på Brabus version av SLS AMG. Detta ska ge föraren möjlighet att inte bara åka med styvare och sportigare fjädring än originalbilen, utan också mjukare och mer komfortabelt. 40 millimeter kan man höja och sänka bilen med hjälp av fjädringen. En annan grej som är på ingång till bilen är något Brabus kallar Front Lift System. Med detta kan man höja bilens front hela 50 millimeter för att förenkla passering över vägbulor eller parkeringsramper.
Än så länge har Brabus inte någon trimmad motor att presentera, men de berättar att de är i slutet av utvecklingsskedet. Några uppgifter delar de inte med sig men som en indikation avslöjar de att bilens uppdaterade interiör även innehåller nya mätartavlor där hastighetsditon går hela vägen upp till 400 km/h. Vi kan väl misstänka att 6,2-litersmotorn med åtta cylindrar i vinkel lär ge en uteffekt på åtminstone 650-700 hästkrafter.
Annat värt att nämna är specialsydd läderklädsel, instegslister med Brabus-logotypen lysande i blått, nytt pedalset i matt utförande samt mycket, mycket annat.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se