Carroll Shelbys egen Shelby Mustang GT350H är till salu
En Shelby-Mustang smäller högt. En Shelby-Mustang som självaste Carroll Shelby har ägt, det smäller… högre!
1965 introducerade Shelby American, företaget som 1962 hade skapats av den tidigare tävlingsföraren Carroll Shelby, första Mustangen som bar Shelby-namnet. Shelby Mustang GT350 hette modellen, kort och gott, som innebar allehanda modifikationer, inte minst sett till drivlinan. V8:an på 4,7 liter levererade 310 hästkrafter i stället för originalets 275, en enorm siffra på den tiden (Carroll Shelby älskade höga effektsiffror… och stora motorer förstås).
Men det var inte förrän 1966 som Shelby Mustang GT350, som lever än i dag om än med modernare former och teknik, blev en ”allemansbil”. Shelby Americans verksamhetschef Peyton Cramer hade i september 1965 träffat hyrbilsfirman Hertz och slutit ett avtal med dem om att erbjuda Hertz-kunderna en så kallad ”Rent-a-racer”. Var du Hertz-kund och över 25 år kunde du för 17 dollar om dagen (motsvarade då 87,90 kronor vilket i dag motsvarar 802 kronor) och 17 cent per mil (motsvarade då 88 öre vilket i dag motsvarar 8 kronor) köra något av det hetaste i bilvärlden 1966. Och det var många som hyrde GT350H som därmed blev en succé.
En av alla dessa kunder blev så förälskad i bilen att han köpte loss ett exemplar (1 001 stycken GT350H byggdes) knappt två år efter introduktionen. Han behöll den ett tag för att sedan sälja den vidare. Nya ägaren valde att modifiera bilen med bland annat nya, utökade mätarinstrument, ventilkåpor, ny kylare, krängningsstag, bakvinge och nya hjul.
Omgörningen gjorde så pass stort intryck på Carroll Shelby att han köpte tillbaka bilen och använde den som sin egen privata (tillsammans med många andra bilar han ägde).
Fler bilder finner du i bildgalleriet nedan.
Fyra år innan Carroll Shelby gick bort 89 år gammal placerades bilen i Shelby Americans högkvarter i Las Vegas (företagsledningen sitter dock i Kalifornien) där den återfick sitt originalutförande, sånär som på fälgarna som behölls.
Nu är just detta unika exemplar till salu. I nästa vecka går det på auktion hos Bonhams i Scottsdale och väntas ropas in för mellan 1,2 och 1,6 miljoner kronor. Mycket pengar för en gammal hyrbil… men det är en smäll man kan ta i detta fall.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se