Dodge Durango SRT Hellcat är här med 720 hästar
När Dodge uppdaterar suven Durango passar man på att klämma ned den 6,2 liter stora Hellcat-motorn under huven. Det gör att Durango SRT Hellcat är världens starkaste serieproducerade suv.
Suven som de flesta barnfamiljerna i Sverige har gått och väntat på i flera år är äntligen presenterad – Dodge Durango SRT Hellcat. Inför modellår 2021 har Dodge bestämt sig för att uppdatera Durango, som i nuvarande utförande är hela tio år gammal, och då passar man på att göra den lika galen som Jeep Grand Cherokee Trackhawk som kom för tre år sedan. Durango SRT Hellcat är faktiskt tre hästkrafter galnare eftersom den 6,2 liter stora HEMI-V8:an numera är på 720 hästkrafter. Maxvridet ligger kvar på 845 newtonmeter. Krafterna når samtliga hjul via en åttastegad automatlåda.
Den futtiga effekthöjningen har sannolikt skruvats fram för att kunna kalla Durango SRT Hellcat för världens starkaste suv. Tidigare hade Jeep Grand Cherokee Trackhawk den titeln.
0-60 mph (0-97 km/h) går på 3,5 sekunder, samma som för Jeep Grand Cherokee Trackhawk och nio tiondelar snabbare än icke kompressormatade Durango SRT med 482 hästkrafter. Även toppfarten är densamma, det vill säga 290 km/h. Dodge Durango SRT Hellcat slår däremot Jeep Grand Cherokee Trackhawk över kvartsmilen (0-402 meter), men inte med mycket. 11,5 i stället för 11,6 sekunder.
För att bilen ska vara körbar har Dodge uppgraderat en rad olika chassikomponenter, exempelvis har fjädring och stötdämpning justerats för att Durango SRT ska hålla sig kvar på asfalten även när det svänger, detta i banläget. I autoläget ska komforten fortsatt vara hög.
Bromsarna är även de uppgraderade och nu sitter Brembo-bromsar runt om. Fram är skivorna 401 millimeter i diameter och kolvarna i oken är sex till antalet, bak är de 351 millimeter och omges av fyrkolvsok.
Samtliga Durango-modellversioner är utrustade med 20-tumshjul, så är SRT Hellcat-varianten. Skillnaden är bredden på fälgarna, på både SRT och SRT Hellcat är de tio tum breda i stället för åtta tum. Originalmonterat sitter 295 millimeter breda året runt-däck (Pirelli Scorpion Zero) med 45-profil. Pirelli P-Zero i samma dimension finns som tillval. I USA kallas dessa för tresäsongsdäck, i Sverige kallar vi dem för sommardäck.
Dodge Durango i SRT Hellcat-utförande är inte bara snabb, den är också en duktig dragbil. Som mest får den kopplade på 3 950 kilo på kroken.Något pris har inte annonserats, däremot att man börjar ta emot beställningar i höst. Durango SRT Hellcat kommer endast att finnas som modellår 2021. När 2022 tar vid får man nöja sig med vanliga SRT som alltså har 238 hästkrafter färre.
https://youtu.be/FqLg_fdx9o0Spola in 55 sekunder i filmen ovan om det är motorljudet du är ute efter…
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se