Fem bilar vi pratar om just nu!
Det snackas mycket bil på redaktionen och ibland spårar det ur. Här är fem bilar det har surrats om i dag.
En tegelsten till racervagn, en svårsåld Alfa, en brasilianare du aldrig mött tidigare plus ett par till. Vilken är din favorit?
Volvo 242 Turbo Grupp A
Det går bra för Volvo i WTCC just nu, men än har man långt kvar till det sensationella motorsportåret 1985. För 32 år sedan hade Volvo ett riktigt guldår i motorsport då 242 Turbo inte bara vann det europeiska standardvagnsmästerskapet ETC utan även den tyska motsvarigheten DTM. I skymundan av dessa stora segrar hamnar ofta Volvos segrar i finska, portugisiska och nyzeeländska standardvagnsmästerskapen samma år. På bara ett år lyckades Volvo sudda bort gubbstatusen och 240 blev känd som ”den flygande tegelstenen” i hela Europa.
Gurgel G.800 CD
Namnet på märket motsvarar det ljud man stöter ur sig vid åsynen av modellen G.800. Brasiliens bilflora, som oftast bygger på Volkswagen-teknik, är annars god nog för en hel helg av forskning på nätet. Precis som förlagan, Volkswagen Typ 2, fanns G.800 med olika karosser. CD, står för cabine dupla vilket måste betyda dubbelhytt. Hur vi kom in på denna? Robin Törnrös suktar efter en folkabuss men de är för dyra...
Alfa Romeo 159 SW
Ja, inte om modellen som helhet utan mer om ett specifikt exemplar av Alfa Romeos kombimodell som presenterades under Genèvesalongen 2006, nämligen Erik Andréns. Bilen köpte han som flyttvagn efter studier i Nederländerna och sedan dess har den ploppat upp på annons då och då men förblivit stående med batteriet på laddning i garaget. Tills nu – ”Tulpan-Alfan” är såld!
Ford Sierra
Vi skrev tidigare i dag om två storheter från 1980-talet, Opel Kadett och Volkswagen Golf. Det fick oss osökt att börja prata om en annan storhet från samma tidsperiod, nämligen Ford Sierra (1982-1993). När den kom var vi vana vid ganska kantiga och boxiga bilar, där Saab delvis utgjorde ett undantag. Sierras design var som en hal tvålkopp, hade den något som helst luftmotstånd? Mjuka former och en front som saknade öppningar (fanns dock även med ribbor), till och med strålkastarna bildade enhet med nosen. Sierra var på något före sin tid. På bilden ses en Sierra XR4x4 från 1985.
Volkswagen Polo Harlekin
Med anledning av att Bentley visade upp en märkligt målad Continental förra helgen har vi, av ren chock, i flera dagar pratat om fula färger på bilar. Just i dag nådde samtalsämnet sin höjdpunkt när vi kom att tänka på Volkswagens färgbomb från 1995 – Polo Harlekin. Denna fyrfärgade Polo, som är av generation tre, skulle bara byggas i 100 exemplar men när produktionen stoppades hade man byggt 3 806 exemplar. Tro det eller ej, denna ”färggranna” Polo fick en uppföljare redan året efter då Golf Harlequin (notera stavningen) lanserades i Nordamerika. Den byggdes i 264 exemplar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se