Fiat 500 Sportivo by Hamann
Tyska trimfirman Hamann är kända för att styla och trimma BMW-bilar. Men ibland ger de sig ut på okänd mark, som nu till exempel, när de presenterar Fiat 500 som Hamann vill att den ska se ut och uppföra sig.
Hamann kan ibland presentera bilar som är riktigt snygga, men minst lika ofta kan de presentera bilar som ser hemska ut, milt uttryckt. Nu har de gett sig på retrobilen Fiat 500 och även om resultatet är en aning tamt så är det nog tillräckligt. I Hamann-utförande får bilen tilläggsnamnet Sportivo.
Designmässigt har tyskarna inte gjort mycket mer än att sänka bilen med 30 millimeter, dels för tuffare utseende, dels för att förbättra väghållningen. Samtidigt har man slängt på fyra 17-tumsfälgar i mattsvart utförande med blankpolerad fälgkant. Däcken som snöras på fälgarna håller dimensionerna 195/40 ZR17 eller 215/35 ZR17, beroende vilket humör plånboken är på. En komplett uppsättning Hamann-hjul till din Fiat 500 kostar från motsvarande 13 000 kronor.
Maskinmässigt har det inte hänt mycket med Fiat 500 Sportivo. Lilla bensinmotorn har de lämnat helt orörd. Den stora på 1,4 liter har de monterat ett sportavgassystem på, därav de två kromade ändrören på bilderna. Hur många extra hästkrafter det ger är okänt, däremot får man ett klassiskt sportigt ljud på köpet.
1,3-litersdieseln på 75 originalhästar har fått ommappad programvara och levererar nu 90 hästkrafter och 230 newtonmeter (145 Nm i original). Är man intresserad av att trimma sin lilla diesel-Fiat kostar det motsvarande 6 500 kronor.
Bromsarna har inte lämnats orörda, fram sitter det 280 millimeter höga ventilerade skivor med fyrkolvsok. Bak kan man byta ut originaldoningarna till 240-millimetersskivor.
Det var mer eller mindre allt som Hamann har gjort med nya Fiat 500. På insidan ingår ett nytt pedalställ i aluminium och nya golvmattor med Hamanns Sportivo-logotyp broderad.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se