Hamann Cyrano biffar till Panamera
Tyska Hamann Motorsport har gjort det igen – satt klorna i en tysk sportbil och ”snyggat till den” på sitt vis. Denna gång är det Porsche Panamera som fått fler öppningar i karossen. Turbo-modellen bjuder på 580 hästkrafter och 820 newtonmeter.
Styling- och tuningfirman Hamann Motorsport är ökända för att överdriva sina projekt. Men i fallet med Porsche Panamera har de varit mer sansade. Inte så pjåkigt slutresultat faktiskt.
Det du ser på bilderna är inte enbart för ögats skull menar Hamann. Det sägs även nå upp till kraven på hög aerodynamik och med tanke på alla luftintag och luftutsläpp samt den stora fast monterade vingen borde det verkligen vara så.
Fronten domineras av stora luftintag med svart täckgaller som sörjer för att motorn får den kylning som behövs. De båda yttre luftintagen delas på mitten av horisontella lysdiodrader.
Vid körning passerar luften ett antal hål i huven, något som minskar tendensen till att framvagnen lyfter vid högre farter.
Tycker du att bilen, som Hamann gett namnet Cyrano (förmodligen döpt efter kratern från ett meteoritnedslag på månen), ser biffigare ut än en original Panamera så behöver du inte gå och kolla synen eftersom det stämmer. Hamann har breddat skärmarna med 60 millimeter både fram och bak.
Sidokjolarna kan man anta vara för syns skull men den tyska stylingfirman intygar att de är utformade just så för att stabilisera luftflödet längs bilens sidor i hög fart.
Diffusorn längst bak, som omgärdar två stora och centralt placerade ändrör, ser kanske inte mycket ut för världen, men även här finns det en tanke bakom, nämligen att pressa baken ned mot marken så att bakdäcken lättare behåller greppet om asfalten.
En sänkningssats på Porsches luftfjädring minskar avståndet mellan marken och underredet med 30 millimeter vilket ska göra bilen mer hanterbar på exempelvis banan.
Hjulen är stora. De mäter hela 22 tum på höjden och 9,5 respektive 11 tum på bredden (de bredare bak på sedvanligt vis). Fälgar är inte alltid Hamanns starka sida men svarta fälgar med polerade fälgkanter passar bra till en vit Panamera. Däcken är 265 millimeter breda fram och 305 millimeter breda bak. De är dessutom näst intill rakbladstunna med 30-profil fram och 25-profil bak.
I vanlig Hamann-stil har inredningen inte behållits original. Allting på insidan av bilen kan skapas efter kundens önskemål. Läder och/eller alcantara på stolarna, trä eller metall som dekorpaneler, aluminiumpedalställ, personliga golvmattor och mycket mer.
Hamann nämner inte mycket om någon motoroptimering. Inte mer än att de lite längre fram kommer att lansera lite smått och gott till Panamera Turbo som ger bilen 580 hästkrafter i stället för 500 samtidigt som vridmomentet ökar från 700 till 820 newtonmeter (overboost ej inräknad). Det är siffror som slår originalbilen Porsche Panamera Turbo S, men inte med mycket.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se