Historien om BMW 8-serie
Premium Stark men sval. Efterträdaren till 6-serien var en teknikundervisning förpackad i en kilform. Men en sportbil? Nja.
Enligt ryktet tvekade BMW, men tryckte slutligen på lanseringsknappen. Inför visningen av den helt nya 8-serien i september 1989 rådde det delade meningar inom ledningen huruvida den vid det här laget gamla 6-serien skulle få en ersättare. Värstingversionen M635CSi gick fortfarande åt hos återförsäljarna men till slut fattades ändå beslutet att släppa en helt ny modellserie, visserligen inte en direkt uppföljare men ändå i samma anda som den framgångsrika 6-serien.
Precis som med 7-serien några år tidigare gick BMW på knock. Bilen med den högsta sifferbeteckningen från företaget blev också den mest teknikspäckade någonsin. 8-serien var mer eller mindre en rullande teknikuppvisning, en demonstration av vad BMW klarade av. Den avskalade och kilformade karossen skvallrade om att det var en modern bil och de låga projektionsstrålkastarna som fälldes upp ur motorhuven gav en fingervisning om vad som fanns undertill.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se