Historien om Mercedes SL ”Pagoda” (W113)
Mercedes SL generation W113 fick många att tråna mellan åren 1963 och 1971, och än i dag har den kvar attraktionskraften. Här är historien om modellen som kom att kallas för ”Pagoda”.
I början av 1960-talet hade Daimler-Benz satt sig i en svår sits. Det finns en stor nackdel med att skapa en bil som hinner bli en klassiker redan under sin livstid. Hur ersätter man en bil som Måsvingen, 300 SL? Än värre blev problemet av att storsäljaren 190 SL även den började bli omodern och redo att bytas ut. Man stod inför ett dubbelt problem och den enda möjliga lösningen tycktes vara att inte försöka skapa någon ersättare utan att i stället lansera en modern sportbil med helt nya egenskaper.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se