Historien om Saab 900 NG och 9-3
Premium När de nya ägarna General Motors fick säga sitt. Här är historien om Saab 900 från 1993, modellen som 1998 döptes om till 9-3.
Under våren 1992 hade Saab i Trollhättan inte mindre än 60 stycken Opel Vectra inregistrerade hos sig. Saab-folket hade inte fått nya tjänstebilar, Vectrorna fanns där för att testas och utvärderas. Anledningen var att Saab var i slutskedet i utvecklingen av den första nya modellen sedan hälften av den Wallenbergägda nationalklenoden Saab sålts till amerikanska General Motors.
På amerikanernas uppmaning hade Saab utvecklat en ny bil, men inte från grunden. Enligt elaka tungor ”tvingades” Saab-ingenjörerna utgå från Opel Vectra, de sägs mycket hellre ha velat börja om från början. Ytterligare elaka tungor hävdade dock att Saab inte skulle ha klarat av det. Men sommaren 1993, exakt tre år och sex månader efter GM:s intåg, stod en helt ny 900-modell färdig.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se