Historien om Saab 900 NG och 9-3
Under våren 1992 hade Saab i Trollhättan inte mindre än 60 stycken Opel Vectra inregistrerade hos sig. Saab-folket hade inte fått nya tjänstebilar, Vectrorna fanns där för att testas och utvärderas. Anledningen var att Saab var i slutskedet i utvecklingen av den första nya modellen sedan hälften av den Wallenbergägda nationalklenoden Saab sålts till amerikanska General Motors.
På amerikanernas uppmaning hade Saab utvecklat en ny bil, men inte från grunden. Enligt elaka tungor ”tvingades” Saab-ingenjörerna utgå från Opel Vectra, de sägs mycket hellre ha velat börja om från början. Ytterligare elaka tungor hävdade dock att Saab inte skulle ha klarat av det. Men sommaren 1993, exakt tre år och sex månader efter GM:s intåg, stod en helt ny 900-modell färdig.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se