Historien om Volkswagen Corrado
Den hemliga coupén som kom att gäcka både Golf GTI- och Porsche-förare. Redan på sin tid en udda fågel och när så du en senast?
Volkswagens 1980-tal var inte över i och med den stora och viktiga lanseringen av Passat. Än återstod en sportig nyhet – Corrado. Teknikens Värld hade redan 1986, två år innan lanseringen, publicerat bilder på nya Corrado. Sven Svensson i Gävle hade stött på bilen ”någonstans i Sverige” där den tyvärr stod så trångt parkerad att han inte kunde ta några bilder framifrån. Han lyckades däremot knäppa ett kort på vad som fanns under motorhuven och det var utan tvekan en V6-motor monterad på tvären. När Teknikens Världs utsände Robert Collin konfronterade Volkswagens utvecklingschef Ulrich Seiffert med detta vid den internationella lanseringen 1988, fick han bara svaret: ”Er kamera måste ha tagit fel”. Någon sexcylindrig motor fanns inte tillgänglig vid lanseringen.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se