Historien om Volvo Amazon
Skönheten med evigt liv. Här är historien om Volvos första bilmodell med designambitioner – Amazon.
En Volvo hade egentligen aldrig designats, utan snarare fått sina former av en slump. Varken Assar Gabrielsson eller Gustaf Larson hade något större intresse för formgivning, vilket kom att påverka den svenska biltillverkaren under lång tid. Trots deras ointresse för formgivning hade Volvo-bilarna en tydlig identitet som gjorde dem lätta att känna igen. När århundradet gick över till sin andra hälft ändrades Volvos inställning till design. 1950 inrättades för första gången en stylingavdelning och även om det beslutet må ha varit överraskande var det än mer sensationellt att den som kom att bli Volvos ledande designer inte var någon av de tidigare anställda med insyn i verksamheten utan den unge och oprövade konststuderande Jan Wilsgaard.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se