Hyundai Genesis Coupé med mittmonterad V8
Årets SEMA-mässa står för dörren och precis som förra året har Hyundai samarbetat med Rhys Millen Racing. Resultatet är en Genesis Coupé med mittmonterad V8 – utan baksäte men med 500 hästkrafter.
På förra årets SEMA-mässa visade kaliforniska Rhys Millen Racing en extremmodifierad Hyundai Genesis Coupé färdig för racingbanan. Rhys Millen och hans team hade jobbat mycket med bilens yttre, medan drivlinan var mer diskret med den vanliga 2,0-litersmotorn kvar under huven. Inför årets SEMA Show har de gjort precis tvärtom.
Rhys Millen Racings nya RM460 Genesis Coupé är utseendemässigt diskret jämfört med förra årets bil. Under skalet är det inte lika diskret. Baksätet har slitits ut och i stället har en rejält uppskrämd version av den 4,6 liter stora V8-motorn från Genesis Sedan tillkommit. Genesis Coupé har därmed förvandalts till en mittmotoriserad sportbil med 500 hästkrafter. All kraft skickas till bakhjulen via en femväxlad sekventiell låda från Mendeola. Enligt upphovsmännen kan bilen nå en toppfart på 292 km/h. Ett högpresterande bromssystem från StopTech gömmer sig bakom 20-tumsfälgarna som är klädda i Toyo T1R-däck.
Designmässigt har Rhys Millen gått försiktigt fram med ett nytt kjolpaket på utsidan och Sparco-stolar invändigt. I övrigt är det mycket kolfiber som gäller, både på insidan och utsidan. Den stora kolfiberbakluckan har naturligtvis en stor glasyta så att V8-motorn kan beundras.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se