Koenigsegg CCR trimmad!
Behöver man trimma en Koenigsegg CCR? Uppenbarligen, för det är precis vad tyskarna på Edo Competition har gjort till en kund som inte var helt nöjd med sin svenska supersportbil.
Koenigsegg CCR tillverkades i 14 exemplar mellan 2004 och 2006. Det finns alltså 14 lyckliga CCR-ägare där ute i världen som njuter av sina supersportbilar. I alla fall från och med nu eftersom en av dessa 14 inte var helt tillfredsställd med sin supersvensk som ett tag var officiellt utnämnd till världens snabbaste bil efter att ha nått 388 km/h på Nardo-banan.
Den missnöjde Koenigsegg-ägaren tyckte helt enkelt att bilen saknade körbarhet och kraft, trots V8 på 4,7 liter, 806 hästkrafter, toppfart på över 395 km/h och 0-100 km/h på 3,2 sekunder. Därför kontaktade han tyska trimfirman Edo Competition som tar sig an vilket trimuppdrag som helst oavsett bilmärke.
Edo Competition tog gladeligen emot bilen och väl på verkstadsgolvet fokuserade man på de två kompressorerna från Rotrex. Med lite hjälp från tillverkaren modifierade man utväxlingen samt mappade om styrboxen på grund av den förändrade hårdvaran. Det man ville åstadkomma var högre effekt samtidigt som så mycket vridmoment som möjligt ska finnas tillgängligt över hela varvtalsregistret. Resultatet blev att fullt laddtryck nyttjas från kompressorerna från låga 3 600 r/min och hela vägen upp till 6 000 r/min, att maxvridet på 920 newtonmeter nås tidigare och att effektsiffran hoppade upp till 891 hästkrafter. Man var också tvungen – för att inte äventyra kompressorernas hållbarhet – att sänka maxvarvtalet från 7 600 till 7 200 r/min.
Dessutom plockade man ned den sexväxlade lådan och ersatte alla plastbussningar med Uniballs. Detta eftersom ägaren till sin CCR inte gillade den något ”hackiga” växelföringen i originallådan.
Som grädde på moset såg man även över bilens stabilitet i farter över 300 km/h och gav den möjligheten att nypa om bromsarna lite extra med bibehållen stabilitet.
Du undrar nu säkert hur snabb Koenigsegg CCR – som nu fått tilläggsnamnet Evo 817 – är, men på den punkten måste vi göra dig besviken. Edo Competitions trollande med CCR:en har sänkt toppfarten en aning. I gengäld säger tyskarna att accelerationen är betydligt bättre, dock utan att nämna någon siffra, samt att körbarheten har höjts.
När man ändå pillade på bilen kunde man inte låta bli det estetiska. Fälgarna fick ett lager färg i mörkgrått och fronten gjordes om en aning med bland annat små dimljus för att mer likna efterträdaren CCX.
Interiört har man lagt in mer alcantara samt gjort om mittkonsolen som nu innehåller ett infotainmentsystem med bland annat backkamera. Av säkerhetsskäl installerade man också ett däcktryckskontrollsystem med en display i instrumentpanelen.
Vi får helt enkelt hoppas att killen med sin nytrimmade Koenigsegg CCR numera är nöjd med sin kärra.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se